Programplaner og emneplaner - Student
KDM1200 Faglig fordypning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Subject areas - specialisation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en videreføring i motefaglige kunnskaper og ferdigheter i design, mønsterkonstruksjon og materialforståelse. Det gis også en innføring i relevante teorier som skal sette studenten i stand til å reflektere over, argumentere for og formidle skapende prosesser. Semesteret har i tillegg undervisning i tekstilkunnskap, material- og miljølære, Illustrator eller tilsvarende, motehistorie og foto. Emnet er organisert i form av fire prosjekter, der det fjerde prosjektet er et avsluttende eksamensprosjekt.
Prosjekter i emnet
Tema: Jersey/elastiske materialer, Jeans, design og motehistorie, Grunnform overdel og manipulering av innsnitt og avsluttende eksamen.
Prosjektene har til felles at det jobbes med design og bærekraft på ulikt vis der det blir gitt opplæring i generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. I tillegg videreutvikles kunnskapen i mønsterkonstruksjon og tilpassing av plagg, fremstilling av tekniske detaljer og sømteknikker. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om krav til innlevering.
Prosjekt: Jersey (individuelt arbeid) Prosjektet tar for seg grunnleggende mønsterkonstruksjon og sømteknikker i jersey/elastiske materialer. Det vil bli gjennomgått konstruksjon av overdel med og uten tilleggsvidde og bukser med og uten tilleggsvidde.
Prosjekt: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid) En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Prosjektet setter søkelys på innføring i og bruk av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt formidling av motehistorie. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme en liten kolleksjon jeans, inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg under perioden. I prosjektet tilegner og videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i bruk av teori og design, mønsterkonstruksjon og søm i tillegg til tilpassing av grunnform bukse. Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.
Prosjekt: Overdel grunnform og manipulering av innsnitt (individuelt arbeid) Tilpassing av overdel og erme med tilleggsvidde. Videreutvikling av mønsterkonstruksjon gjennom manipulering av innsnitt og utspiling.
Prosjekt: Avsluttende eksamen Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt arbeid) Se under vurdering for nærmere beskrivelse av eksamen.
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått/ikke bestått.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Undervisningsspråk: Norsk
Hvilken risiko utgjør dentale materialer overfor pasient, tannhelsepersonell og miljø? Dette er sentrale temaer som vil bli redegjort for i emnet. Dentale restaureringsmaterialer er klassifisert som biomaterialer da de er ment å fungere i menneskekroppen. Dentale materialers biokompatibilitet beskriver evnen et materiale har til å opptre med en hensiktsmessig biologisk respons. Utlekkstoffer fra restaureringsmaterialer utgjør en potensiell risiko for biologiske system og miljø.
Tannhelsepersonell er spesielt utsatt for yrkeseksponering fra dentale materialer. Kunnskap om yrkeseksponering, helsevern og miljømessige hensyn er essensielt for å ivareta gode rutiner og opprettholde god arbeidshelse både for tannteknikeren og andre. Gjeldende lover og regulatoriske aspekter for dentale biomaterialer blir også belyst.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må være tatt opp på studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare relevante begreper innen biokompatibilitet og dentale biomaterialer
- forklare hovedårsaker til toksikologiske reaksjoner, allergiske reaksjoner og generelle bivirkninger som dentale materialer kan utløse hos pasient og tannhelsepersonell
- beskrive dentale biomaterialers risiko for biologiske reaksjoner i form av allergiutvikling, toksisitet og bivirkninger
- beskrive biokjemiske prosesser i kroppen som kan forklare uønskede biologiske reaksjoner forårsaket av dentale materialer
- gjøre rede for tiltak for å redusere risiko for negative biologiske reaksjoner hos pasient ved produksjon av oralprotetiske løsninger
- gjøre rede for utlekkstoffer og degraderingskomponenter fra dentale biomaterialer som kan føre til uønskede biologiske reaksjoner
- gjøre rede for betydningen feil materialbehandling og feil materialsammensetning kan ha å si for biokompatibiliteten.
- beskrive risiko for mulige helseplager ved kortvarig og langvarig yrkeseksponering for dentale materialer
- forklare de mest vanlige eksponeringsveiene og hvordan man best mulig kan beskytte seg mot eksponering
- gjøre rede for nasjonale og internasjonale regulatoriske krav og standarder som gjelder for dentale biomaterialer
- gjøre rede for miljømessige hensyn knyttet til utvinning og avfallshåndtering av stoffer som inngår i dentale materialer
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk begrunne valg av materialer med forankring i forskning og materialvitenskapelige prinsipper
- reflektere over miljømessige aspekter knyttet til utvinning og avfallshåndtering av stoffer som inngår i dentale materialer
- utføre korrekt bruk, oppbevaring og avfallshåndtering av aktuelle tanntekniske materialer, kjemikalier og utstyr med tanke på helse, miljø og sikkerhet (HMS) på laboratoriet
Vurdering og eksamen
Det veksles mellom forelesninger, selvstudier, laboratorieøvelser og seminarer kombinert med teoretiske oppgaver både i grupper og individuelt. Laboratorieøvelsene kan foregå som materialtesting.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og laboratorieøvelser
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning
Vurderingsuttrykk
Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.
Sensorordning
Ingen.