EPN-V2

KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Ideation and basic knowledge
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg idéutvikling av klær og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis en innføring i grunnleggende sømteknikk og arbeid med formforståelse og formbygging og det undervises i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.

Prosjekter i emnet:

Temaer: Skjørt, drapering, skjorte og avsluttende eksamen.

Gjennom semesteret har studiet design- og tegneundervisning med søkelys på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. I tillegg er det undervisning i digitale medier som tar for seg utprøving, redigering og presentasjon. Prosjektene har til felles at det jobbes med bærekraft på ulikt vis der det blir gitt opplæring i generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. I tillegg til relevant mønsterkonstruksjon som blant annet tar for seg målskjema og tilpasning av ulike grunnformer, fremstilling av tekniske detaljer og sømteknikker.

Prosjekt: Grunnform skjørt (individuelt arbeid)

Faglig innhold er en introduksjon til ulike skjørtemodeller med utgangspunkt i grunnform skjørt.

Prosjekt: Drapering (individuelt eller gruppearbeid)

Prosjektet gir opplæring i ulike tegne- og designteknikker i tillegg til teknikker og materialer knyttet til drapering og tredimensjonalt arbeid på byste. Det legges stor vekt på studentens egen research, utforsking og design.

Prosjekt: Skjorte (individuelt arbeid)

Studenten skal utarbeide et design, et mønster og et produkt. Prosjektet gir opplæring i ulike sømteknikker knyttet til tekniske detaljer på skjorta.

Prosjekt: Avsluttende eksamensprosjekt (individuelt arbeid)

Se under vurdering for nærmere beskrivelse av eksamen. Det vises ellers til Timeplan (TP) og undervisningsplanene som spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
  • har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
  • har kunnskap om relevant teori
  • har kunnskap om ulike former for bærekraft relevant for faget
  • har kunnskap om HMS-tiltak i arbeid med motedesign og produksjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan synliggjøre og formidle idéer
  • kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
  • kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til samtidens moteretninger
  • kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
  • kan reflektere over eget arbeid
  • kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
  • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Arbeidskrav 1, Drapering og sømteknikk (individuelt eller gruppearbeid)

Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende draperingsteknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon

  • Arbeidskrav 2, Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. Studenten får muntlig tilbakemelding på arbeidskrav 1 fra faglærer og medstudenter, og varsel om fare ved ikke bestått arbeidskrav 2.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Vurdering og eksamen

Eksamen er et individuelt praktisk eksamensprosjekt med en tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og den skriftlige oppgaven vurderes samlet som en mappe. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 7 uker før innleveringsfristen.

1. Praktisk prosjekt

Studenten skal utvikle en kolleksjon og realisere en prototype innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet og skal omfatte om lag 2000 ord. Begge eksamensdelene vurderes samlet og må være bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet.

Eksamensresultatet kan påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke-bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.