Programplaner og emneplaner - Student
KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ideation and basic knowledge
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg idéutvikling av klær og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis en innføring i grunnleggende sømteknikk og arbeid med formforståelse og formbygging og det undervises i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.
Prosjekter i emnet:
Temaer: Skjørt, drapering, skjorte og avsluttende eksamen.
Gjennom semesteret har studiet design- og tegneundervisning med søkelys på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. I tillegg er det undervisning i digitale medier som tar for seg utprøving, redigering og presentasjon. Prosjektene har til felles at det jobbes med bærekraft på ulikt vis der det blir gitt opplæring i generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. I tillegg til relevant mønsterkonstruksjon som blant annet tar for seg målskjema og tilpasning av ulike grunnformer, fremstilling av tekniske detaljer og sømteknikker.
Prosjekt: Grunnform skjørt (individuelt arbeid)
Faglig innhold er en introduksjon til ulike skjørtemodeller med utgangspunkt i grunnform skjørt.
Prosjekt: Drapering (individuelt eller gruppearbeid)
Prosjektet gir opplæring i ulike tegne- og designteknikker i tillegg til teknikker og materialer knyttet til drapering og tredimensjonalt arbeid på byste. Det legges stor vekt på studentens egen research, utforsking og design.
Prosjekt: Skjorte (individuelt arbeid)
Studenten skal utarbeide et design, et mønster og et produkt. Prosjektet gir opplæring i ulike sømteknikker knyttet til tekniske detaljer på skjorta.
Prosjekt: Avsluttende eksamensprosjekt (individuelt arbeid)
Se under vurdering for nærmere beskrivelse av eksamen. Det vises ellers til Timeplan (TP) og undervisningsplanene som spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
- har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
- har kunnskap om relevant teori
- har kunnskap om ulike former for bærekraft relevant for faget
- har kunnskap om HMS-tiltak i arbeid med motedesign og produksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan synliggjøre og formidle idéer
- kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
- kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til samtidens moteretninger
- kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
- kan reflektere over eget arbeid
- kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:
- Arbeidskrav 1, Drapering og sømteknikk (individuelt eller gruppearbeid)
Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende draperingsteknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon
- Arbeidskrav 2, Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. Studenten får muntlig tilbakemelding på arbeidskrav 1 fra faglærer og medstudenter, og varsel om fare ved ikke bestått arbeidskrav 2.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et individuelt praktisk eksamensprosjekt med en tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og den skriftlige oppgaven vurderes samlet som en mappe. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 7 uker før innleveringsfristen.
1. Praktisk prosjekt
Studenten skal utvikle en kolleksjon og realisere en prototype innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet og skal omfatte om lag 2000 ord. Begge eksamensdelene vurderes samlet og må være bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet.
Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke-bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.