Programplaner og emneplaner - Student
KDK3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Bacheloroppgaven i kunst og design består av:;;
- Et praktisk-estetisk arbeid
- En akademisk;reflekterende og analyserende tekst;
Forskningsmetode og oppgaveskriving
Bacheloroppgaven er knyttet til valgt fordypningsområde innen fagområdet kunst og formidling. Kunstteori står sentralt i emnet. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis.
Bacheloroppgaven
I bacheloroppgaven utforsker studenten en problemstilling. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon i et formidlingsperspektiv. I bacheloroppgaven skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Faglig identitet - Kunstnerisk;manifest
-
Forkunnskapskrav
Bestått;KDK3010 Kunst, formidling og kontekst
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdet kunst og formidling
- er samfunnsorientert og faglig innovativ i sin kunnskap om fagområdet
- har god kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
- kan identifisere, formulere, strukturere og gjennomføre prosjekt innen kunst og kunstformidling både selvstendig og i samarbeid med andre
- kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
- kan anvende relevante teorier og metoder i fagområdet på eget arbeid
- kan se og drøfte egen faglig utøvelse i forhold til tendenser i tiden, relevant teori, gitte rammebetingelser, praksisfeltet og kommunisere egen faglig kompetanse
- kan synliggjøre sin kompetanse skriftlig, muntlig, i digitale format og i andre relevante uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan delta i ulike kunstproduksjoner og utarbeide formidlingsstrategier innen kunstformidling i privat og offentlig sektor
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
- kan anvende kunst-, metode- og vitenskapsteori
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske og økologiske krav og retningslinjer
- kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for ideutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og oppøvet evne til kritisk tenkning
- har kunnskap om prosjektledelse og innovasjon i fagfeltet
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet;Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike praktisk-estetiske og teoretiske tilnærminger;innen kunst og formidling, knyttet opp til kunstneriske manifest.
Arbeidet med bacheloroppgaven;vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid;gjennom prosessorientert skriving og undersøkende praktisk-estetisk arbeid. Undervisning gis i form av fortløpende veiledningsseminar med opponering.;Studenten har selv ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:; Prosjekt Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid):
- Et;kunstnerisk manifest (gruppearbeid)
- Et praktisk-estetisk verk (individuelt arbeid)
- En utstilling (gruppearbeid)
Bachelorprosjektet:
- Innlevering av tre skriftlige prosjektskisser med fremdriftsplan
- Presentasjon av;prosjektet muntlig og visuelt;på tre;veiledningsseminar;for medstudenter og veilederne, samt et individuelt teoretisk veiledningsseminar;
Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
-
Vurdering og eksamen
Bacheloroppgaven består av følgende deler som tilsammen teller 100% av endelig bestått karakter:;;
- Et praktisk-estetisk arbeid
- En akademisk;reflekterende og analyserende tekst;(maks 7000 ord, +/-10%)
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen.;Eksamensresultatet kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.;; Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Eksamen skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.