EPN

KDK3910 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning kunst og formidling tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:

  • et praktisk-estetisk og skriftlig-teoretisk arbeid
  • en muntlig og visuell presentasjon

Forskningsmetode og oppgaveskriving

Bacheloroppgaven er knyttet til valgt fordypningsområde innen fagområdet kunst og formidling. Kunstteori står sentralt i emnet. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis.

Bacheloroppgaven

I bacheloroppgaven utforsker studenten en problemstilling. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon i et formidlingsperspektiv. I bacheloroppgaven skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

 

Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Faglig identitet - Kunstnerisk manifest

Forkunnskapskrav

Bestått KDK3010 Kunst, formidling og kontekst.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdet kunst og formidling
  • er samfunnsorientert og faglig innovativ i sin kunnskap om fagområdet
  • har god kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan identifisere, formulere, strukturere og gjennomføre prosjekt innen kunst og kunstformidling både selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
  • kan anvende vitenskapsteori og -metode, samt relevante teorier og metoder i fagområdet på eget arbeid
  • kan se og drøfte egen faglig utøvelse i forhold til tendenser i tiden, relevant teori, gitte rammebetingelser, praksisfeltet og kommunisere egen faglig kompetanse
  • kan synliggjøre sin kompetanse skriftlig, muntlig, i digitale format og i andre relevante uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan delta i ulike kunstproduksjoner og utarbeide formidlingsstrategier innen kunstformidling i privat og offentlig sektor
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • kan anvende kunst-, metode- og vitenskapsteori
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske og økologiske krav og retningslinjer
  • kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for ideutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og oppøvet evne til kritisk tenkning
  • har kunnskap om prosjektledelse og innovasjon i fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Faglig identitet - Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike praktisk-estetiske og teoretiske tilnærminger til faglig identitet innen kunst og formidling, knyttet opp til kunstneriske manifest.

Arbeidet med bacheloroppgaven vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studenten vil ha ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:  Prosjekt Faglig identitet - Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid):

  • Et kunstnerisk manifest (gruppearbeid)
  • Et praktisk-estetisk verk (individuelt arbeid)
  • En utstilling (gruppearbeid)

Bachelorprosjektet:

  • innlevering av skriftlig prosjektskisse med fremdriftsplan
  • formidle utprøving av kunstprosjekt i et seminar for medstudenter og faglærere med et muntlig fremlegg av problemstilling og forskningsdesign

Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamen:

Praktisk-estetisk og skriftlig arbeid 

  • et praktisk-estetisk arbeid

  • et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord sider)

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.   Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Eksamensresultatetet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

For del 1, skriftlig arbeid så er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.  

Sensorordning

Begge eksamensdelene skal vurderes av intern og ekstern sensor.