Studieinfo emne KDK3910 2021 HØST
KDK3910 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning kunst og formidling tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:
- et praktisk-estetisk og skriftlig-teoretisk arbeid
- en muntlig og visuell presentasjon
Forskningsmetode og oppgaveskriving
Bacheloroppgaven er knyttet til valgt fordypningsområde innen fagområdet kunst og formidling. Kunstteori står sentralt i emnet. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis.
Bacheloroppgaven
I bacheloroppgaven utforsker studenten en problemstilling. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon i et formidlingsperspektiv. I bacheloroppgaven skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Faglig identitet - Kunstnerisk manifest
Forkunnskapskrav
Bestått KDK3010 Kunst, formidling og kontekst.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdet kunst og formidling
- er samfunnsorientert og faglig innovativ i sin kunnskap om fagområdet
- har god kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
- kan identifisere, formulere, strukturere og gjennomføre prosjekt innen kunst og kunstformidling både selvstendig og i samarbeid med andre
- kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
- kan anvende vitenskapsteori og -metode, samt relevante teorier og metoder i fagområdet på eget arbeid
- kan se og drøfte egen faglig utøvelse i forhold til tendenser i tiden, relevant teori, gitte rammebetingelser, praksisfeltet og kommunisere egen faglig kompetanse
- kan synliggjøre sin kompetanse skriftlig, muntlig, i digitale format og i andre relevante uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan delta i ulike kunstproduksjoner og utarbeide formidlingsstrategier innen kunstformidling i privat og offentlig sektor
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
- kan anvende kunst-, metode- og vitenskapsteori
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske og økologiske krav og retningslinjer
- kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for ideutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og oppøvet evne til kritisk tenkning
- har kunnskap om prosjektledelse og innovasjon i fagfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Faglig identitet - Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike praktisk-estetiske og teoretiske tilnærminger til faglig identitet innen kunst og formidling, knyttet opp til kunstneriske manifest.
Arbeidet med bacheloroppgaven vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studenten vil ha ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: Prosjekt Faglig identitet - Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid):
- Et kunstnerisk manifest (gruppearbeid)
- Et praktisk-estetisk verk (individuelt arbeid)
- En utstilling (gruppearbeid)
Bachelorprosjektet:
- innlevering av skriftlig prosjektskisse med fremdriftsplan
- formidle utprøving av kunstprosjekt i et seminar for medstudenter og faglærere med et muntlig fremlegg av problemstilling og forskningsdesign
Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Vurdering og eksamen
Eksamen:
Praktisk-estetisk og skriftlig arbeid
-
et praktisk-estetisk arbeid
-
et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord sider)
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Eksamensresultatetet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
For del 1, skriftlig arbeid så er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
Begge eksamensdelene skal vurderes av intern og ekstern sensor.