EPN-V2

KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Mediation and Context
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisprosjekt på til sammen 10 uker, 9 uker ute i praksis med en påfølgende uke med rapportskriving, veiledning og presentasjon av praksisoppholdet. Praksisprosjektet etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Det legges vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser og drøfting av dette i relasjon til fagområdets praksisfelt.

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1: Praktisk arbeidstrening

    Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.

    Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom

    I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i offentlig rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en kunstnerisk sammenheng. Prosjektet tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget og forberede studenten til den kommende bacheloroppgaven.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått KDK2110

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om fagområdets praksisfelt
    • har utvidet kunnskap i kunstteori
    • har utvidet kunnskap om akademisk skriving
    • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
    • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
    • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
    • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan arbeide selvstendig og kritisk
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
    • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og kunstneriskarbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.

    Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

    Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)

    • Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
    • Studentenes egne logger levereres i Canvas
    • En skriftlig praksisrapport (om lag 2000-2500 ord) der egne erfaringer fremgår og sees i en større sammenheng
    • En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)

    Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

    Obligatorisk oppmøte

    Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:

    1. Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10 %)

    2. En akademisk tekst på 2000 ord (+/-10 %)

    De to delene vurderes samlet som en mappe. Eksamenresultatet kan påklages.

    Gyldig fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Emneansvarlig

    Kamilla Freyr

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.