EPN-V2

KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Mediation and Context
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisprosjekt på til sammen 10 uker, 9 uker ute i praksis med en påfølgende uke med rapportskriving, veiledning og presentasjon av praksisoppholdet. Praksisprosjektet etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Det legges vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser og drøfting av dette i relasjon til fagområdets praksisfelt.

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Praktisk arbeidstrening

Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.

Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom

I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i offentlig rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en kunstnerisk sammenheng. Prosjektet tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget og forberede studenten til den kommende bacheloroppgaven.

Anbefalte forkunnskaper

For the main assessment, the students may choose one of two term papers.

Either

  • An analytic, theory-based paper of 12-15 pages within the thematic field of the course. Font and font size: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.The topic can be freely chosen within the frames of the course and in agreement with the course supervisor.

Or

  • A journalistic product selecting a topic within the general framework of the course in agreement with the course supervisor. The journalistic report can be developed either in digital/ print format/ radio/ TV, or photo. The length will be agreed upon with the supervisor, but approximately 5-6 pages + images for an article (digital/print), 8-12 minutes for radio, 4 minutes for TV and 8 images for a photo article.
  • The journalistic product is to be accompanied by a reflection paper of approx. 5 pages, discussing the journalistic work on a theoretical level supported by the course syllabus. Font and font size reflection paper: Arial or Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Both alternatives may be written in either English or Norwegian (or another Scandinavian language). Both exam alternatives can be solved individually or in cooperation with one other student.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fagområdets praksisfelt
  • har utvidet kunnskap i kunstteori
  • har utvidet kunnskap om akademisk skriving
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
  • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
  • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide selvstendig og kritisk
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og kunstneriskarbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.

Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)

  • Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
  • Studentenes egne logger levereres i Canvas
  • En skriftlig praksisrapport (om lag 2000-2500 ord) der egne erfaringer fremgår og sees i en større sammenheng
  • En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Obligatorisk oppmøte

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Vurdering og eksamen

The media are influential in raising awareness and building knowledge of conflicts and wars, and increasingly also become part of/are used in various conflicts. This course brings together theory and practice to explore the possibilities and challenges involved in contemporary reporting of peace and conflict. Whereas new technologies mean increased surveillance and enhanced disinformation processes, they may also involve new possibilities for journalists covering crisis and conflict. The minority and gender dimensions of conflict reporting will be of particular interest to discussions of whose perspectives we actually get to hear or see through the news media. Parts of the course reflect upon how in times of war, crisis and conflict, the dangers media workers are exposed to are more imminent than in ordinary times, and focus on what individuals and institutions can do to limit such dangers.

Language of instruction is English.

Hjelpemidler ved eksamen

None.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has acquired knowledge of theories on media and conflict
  • has acquired a deeper understanding of the role of media and journalism in conflict and crises, including how certain actors may use online disinformation to suppress human rights and undermine the trust to media
  • has reached a deeper knowledge of the challenges for journalistic safety during crises and conflicts

Skills

The student

  • can use appropriate theories and methods in journalism and media studies to analyze issues of conflict coverage and reveal various approaches to peace and conflict
  • is able to communicate key issues in the research area media and conflict and the current challenges to and possibilities for quality crisis and conflict reporting
  • can inspire colleagues and students to reflect on the importance of physical and digital safety and improve professional competence concerning the digital and physical safety of those who produce journalism accordingly

General competence

The student

  • is able to analyze professional and occupational issues in the field of media and conflict
  • is well qualified to present academic as well as journalistic material and is able to give and receive constructive criticism and response

Sensorordning

The course includes lectures, seminars and group work. The course will be organized as two seminar weeks, with the following topics:

  • General theories on media, crisis and conflicts
  • War, peace and human rights
  • Physical and digital safety when covering crises and conflicts

The teaching takes place in person, on campus.

Emneansvarlig

No course requirements.

Emneoverlapp

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.