Programplaner og emneplaner - Student
KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Mediation and Context
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har spesialisert kunnskap innenfor kreftsykepleie
- har inngående kunnskap om forebygging av kreftsykdom
- har inngående kunnskap om rehabiliteringsprosesser ved kreftsykdom
- har inngående kunnskap om samhandlingen mellom spesialist- og primærhelsetjenesten i oppfølging av kreftpasienter
- har inngående kunnskap om kreftpasienter i livets sluttfase og deres pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende fra ulike kulturer, til egen faggruppe og andre samarbeidspartnere
- kan bruke relevante metoder for utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan koordinere palliativ og terminal sykepleie i samarbeid med pasienter, deres pårørende og andre samarbeidspartnere
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder gjennom hele sykdomsforløpet:
- kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og de pårørende
- kan identifisere og vurdere ulike pasientsituasjoner selvstendig, prioritere og handle forsvarlig slik at pasientens behov blir ivaretatt
- kan utøve kreftsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres behov og rettigheter
- kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- kan forebygge, redusere og lindre stress og lidelse hos kreftpasienter ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø
- kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
- kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter behandling
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan sikre kontinuitet i oppfølgingen av kreftpasienten ved skriftlig og muntlig dokumentasjon gjennom alle ledd i behandlingskjeden
- kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
Generell kompetanse:
- har handlingskompetanse i kreftsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie, både med fagpersoner og til allmenheten
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen kreftsykepleie
-
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KDK2110 Kunst, rom og formidling
-
Læringsutbytte
Veiledede kliniske studier i 6 uker, selvstudier og ev. gruppearbeid. Emnet gjennomføres i spesialisthelsetjenesten eller kommunehelsetjenesten.
-
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
1.Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
2.Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver for fagutvikling og undervisning. Studenten, fortrinnsvis sammen med praksisveileder, skal identifisere et tema relatert til kreftsykepleie og utarbeide en undervisningsplan for temaet.
Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
Muntlig fremlegg for posten.
Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten får muntlig tilbakemelding fra praksisveileder og/eller faglærer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.
-
Vurdering og eksamen
Bestått/ikke bestått.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at emnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden på praksisstedet. Fravær på mellom 10 og 20 % av den planlagte tiden kan tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Summativ vurdering gjennomføres av minst én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
-
Emneansvarlig
Kamilla Freyr
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.