Programplaner og emneplaner - Student
KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Mediation and Context
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i grunnleggende globaliseringsteori
- har kjennskap til viktige aktører på feltet, både overstatlige, statlige og i sivilsamfunnet
- har kjennskap til hvordan aktører jobber for å løse kriser i et eller flere konkrete samfunn
- har innsikt i konstruktiv journalistikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre research på en kompleks problemstilling
- kan produsere en reportasje om en kompleks problemstilling i Norge eller et annet land
- kan bruke teori i et journalistisk arbeid
- kan starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse på hva som forårsaker globale kriser, samt hvordan folk opplever og håndterer kriser der de bor
- evner å omsette kunnskapen i et journalistisk arbeid som gjør et komplekst tema forståelig for et bredt publikum
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KDK2110 Kunst, rom og formidling
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fagområdets praksisfelt
- har utvidet kunnskap i kunstteori
- har utvidet kunnskap om akademisk skriving
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
- kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
- kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
- kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide selvstendig og kritisk
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
- har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og kunstneriskarbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.
Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
1. lage en prosjektskisse (2-4 sider) som skal godkjennes av gruppelærer
2. Planlegge og delta på et heldags pensumseminar
Formålet med oppgavene er å gi praktiske og teoretiske øvinger knyttet til undervisning og pensum for å styrke forståelse av fortellende journalistikk. De tre arbeidskravene er knyttet opp mot studentenes endelige eksamensarbeid, den store reportasjen (på selvvalgt medieplattform).
For å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytte, er det obligatorisk oppmøte på 80 prosent av undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Vurdering og eksamen
Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:
1. Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10 %)
2. En akademisk tekst på 2000 ord (+/-10 %)
De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen er todelt. Del én er en større reportasje knyttet til emnets tematikk (på selvvalgt medieplattform, dvs. skrift, lyd eller video) som studentene har laget i løpet av emnet. Studentene kan jobbe enten individuelt eller to og to på selve reportasjen. Del to er en en individuell hjemmeeksamen med en refleksjonoppgave knyttet til reportasjen på 6-8 sider.
Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
I praktiske oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Ved strykkarakter må begge delene av eksamen leveres på nytt. En student kan ved stryk levere omarbeidet versjon av eksamen til sensur én gang.
Vurderingsuttrykk
Svein Fuglestad
Sensorordning
Gradert skala A - F
Emneansvarlig
Kamilla Freyr
Emneoverlapp
Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.