Programplaner og emneplaner - Student
KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Mediation and Context
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisprosjekt på til sammen 11 uker, som etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Det legges vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser og drøfting av dette i relasjon til fagområdets praksisfelt.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Praktisk arbeidstrening
Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.
Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom
I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i offentlig rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en kunstnerisk sammenheng. Prosjektet tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget og forberede studenten til den kommende bacheloroppgaven.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått KDK2110 Kunst, rom og formidling
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fagområdets praksisfelt
- har utvidet kunnskap i kunstteori
- har utvidet kunnskap om akademisk skriving
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
- kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
- kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
- kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide selvstendig og kritisk
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
- har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og kunstneriskarbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.
Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)
- Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
- Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Canvas)
- En skriftlig praksisrapport (om lag 3000-3500 ord) der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
- En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Vurdering og eksamen
Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:
1. Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10 %)
2. En akademisk tekst på 2000 ord (+/-10 %)
De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneansvarlig
Kamilla Freyr
Emneoverlapp
Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.