EPN-V2

KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Mediation and Context
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har spesialisert kunnskap innenfor kreftsykepleie
    • har inngående kunnskap om forebygging av kreftsykdom
    • har inngående kunnskap om rehabiliteringsprosesser ved kreftsykdom
    • har inngående kunnskap om samhandlingen mellom spesialist- og primærhelsetjenesten i oppfølging av kreftpasienter
    • har inngående kunnskap om kreftpasienter i livets sluttfase og deres pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
    • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende fra ulike kulturer, til egen faggruppe og andre samarbeidspartnere
    • kan bruke relevante metoder for utviklingsarbeid på en selvstendig måte
    • kan koordinere palliativ og terminal sykepleie i samarbeid med pasienter, deres pårørende og andre samarbeidspartnere
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder gjennom hele sykdomsforløpet:
      • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og de pårørende
      • kan identifisere og vurdere ulike pasientsituasjoner selvstendig, prioritere og handle forsvarlig slik at pasientens behov blir ivaretatt
      • kan utøve kreftsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
      • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres behov og rettigheter
      • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
      • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
      • kan forebygge, redusere og lindre stress og lidelse hos kreftpasienter ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø
      • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
      • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter behandling
      • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis
      • kan sikre kontinuitet i oppfølgingen av kreftpasienten ved skriftlig og muntlig dokumentasjon gjennom alle ledd i behandlingskjeden
      • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

    Generell kompetanse:

    • har handlingskompetanse i kreftsykepleie
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie, både med fagpersoner og til allmenheten
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen kreftsykepleie
  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått KDK2110 Kunst, rom og formidling

  • Læringsutbytte

    Veiledede kliniske studier i 6 uker, selvstudier og ev. gruppearbeid. Emnet gjennomføres i spesialisthelsetjenesten eller kommunehelsetjenesten.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    1.Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.

    2.Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver for fagutvikling og undervisning. Studenten, fortrinnsvis sammen med praksisveileder, skal identifisere et tema relatert til kreftsykepleie og utarbeide en undervisningsplan for temaet.

    Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.

    Muntlig fremlegg for posten.

    Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten får muntlig tilbakemelding fra praksisveileder og/eller faglærer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Bestått/ikke bestått.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at emnet skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden på praksisstedet. Fravær på mellom 10 og 20 % av den planlagte tiden kan tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Summativ vurdering gjennomføres av minst én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Emneansvarlig

    Kamilla Freyr

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.