EPN-V2

KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Mediation and Context
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i grunnleggende globaliseringsteori
  • har kjennskap til viktige aktører på feltet, både overstatlige, statlige og i sivilsamfunnet
  • har kjennskap til hvordan aktører jobber for å løse kriser i et eller flere konkrete samfunn
  • har innsikt i konstruktiv journalistikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre research på en kompleks problemstilling
  • kan produsere en reportasje om en kompleks problemstilling i Norge eller et annet land
  • kan bruke teori i et journalistisk arbeid
  • kan starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse på hva som forårsaker globale kriser, samt hvordan folk opplever og håndterer kriser der de bor
  • evner å omsette kunnskapen i et journalistisk arbeid som gjør et komplekst tema forståelig for et bredt publikum

Anbefalte forkunnskaper

Bestått KDK2110 Kunst, rom og formidling

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fagområdets praksisfelt
  • har utvidet kunnskap i kunstteori
  • har utvidet kunnskap om akademisk skriving
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
  • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
  • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide selvstendig og kritisk
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og kunstneriskarbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.

Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

1. lage en prosjektskisse (2-4 sider) som skal godkjennes av gruppelærer

2. Planlegge og delta på et heldags pensumseminar

Formålet med oppgavene er å gi praktiske og teoretiske øvinger knyttet til undervisning og pensum for å styrke forståelse av fortellende journalistikk. De tre arbeidskravene er knyttet opp mot studentenes endelige eksamensarbeid, den store reportasjen (på selvvalgt medieplattform).

For å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytte, er det obligatorisk oppmøte på 80 prosent av undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Vurdering og eksamen

Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:

1. Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10 %)

2. En akademisk tekst på 2000 ord (+/-10 %)

De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er todelt. Del én er en større reportasje knyttet til emnets tematikk (på selvvalgt medieplattform, dvs. skrift, lyd eller video) som studentene har laget i løpet av emnet. Studentene kan jobbe enten individuelt eller to og to på selve reportasjen. Del to er en en individuell hjemmeeksamen med en refleksjonoppgave knyttet til reportasjen på 6-8 sider.

Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

I praktiske oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer.

Ved strykkarakter må begge delene av eksamen leveres på nytt. En student kan ved stryk levere omarbeidet versjon av eksamen til sensur én gang.

Vurderingsuttrykk

Svein Fuglestad

Sensorordning

Gradert skala A - F

Emneansvarlig

Kamilla Freyr

Emneoverlapp

Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.