EPN-V2

KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Mediation and Context
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisprosjekt på til sammen 11 uker, som etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Det legges vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser og drøfting av dette i relasjon til fagområdets praksisfelt. 

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått KDK2110 Kunst, rom og formidling

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om fagområdets praksisfelt
    • har utvidet kunnskap i kunstteori og filosofisk estetikk
    • har utvidet kunnskap om akademisk skriving
    • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
    • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
    • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
    • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan arbeide selvstendig og kritisk
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
    • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv 
  • Innhold

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1: Praktisk arbeidstrening 

    Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.

    Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom 

    I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i offentlig rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en kunstnerisk sammenheng. Prosjektet tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget og forberede studenten til den kommende bacheloroppgaven.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og kunstneriskarbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.

    Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: 

    Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)

    • Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
    • Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Canvas)
    • En skriftlig praksisrapport (om lag 3500-4000 ord) med en visuell profil der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
    • En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)

    Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

    Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler: 

    1. Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10 %)

    2. En akademisk tekst på 2000 ord (+/-10 %)

    De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages. 

    Fravær - ikke bestått  Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ Ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Emneansvarlig

    Kamilla Freyr

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.