Programplaner og emneplaner - Student
KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Mediation and Context
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng
- kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær
- har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter
- har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
- kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet
Innhold
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Praktisk arbeidstrening
Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.
Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom
I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i offentlig rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en kunstnerisk sammenheng. Prosjektet tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget og forberede studenten til den kommende bacheloroppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Følgende arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Et gjennomført digitalt arbeid i fremstilling av mønster til et fysisk produkt.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektets praktiske arbeid og rapport vurderes samlet ved innlevering og presentasjon. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal vise til ulike fysiske og digitale utforskingsmateriell og produsere/utvikle et antrekk innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 500 ord).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor.
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Bestått MOTE2 3D Virtuell motedesign, MOTE7 Material, produksjon og teknologi og MOTE8 2D- og 3D digital produksjonsverktøy
Emneoverlapp
Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.