EPN-V2

KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Mediation and Context
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med en praksisprosjekt;på tilsammen 11;uker som etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Undervisning i Vitenskapsteori og forskningsdesign sammen med studieretningen Mote og produksjon inngår som en del av eksamensprosjektet. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser, undersøkelsen av et problemområde, og drøfting av dette i relasjon til praksisfeltet.;

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått;KDK2110; Kunst, rom og formidling.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om ulike kunstformidlingsstrategier og hvordan de virker i ulike kontekster
    • har kunnskap om praksisfeltet
    • har kunnskap i kunstteori
    • har kunnskap om ulike stadier i en utstillingsproduksjon
    • har kunnskap om akademisk skriving og - forskningsdesign
    • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan synliggjøre teoretisk kunnskap og refleksjon, knyttet til fagområdet kunst og formidling, skriftlig, muntlig, visuelt og digitalt
    • kan reflektere over og se eget arbeid i sammenheng med praksisfeltet
    • kan undersøke og anvende relevant teori
    • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
    • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og; fungere som del av et arbeidsteam
    • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende relevante metoder, kunst- og vitenskapsteori
    • kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for idéutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
    • har en oppøvet evne til kritisk tenkning
    • kjenner til ulike innovasjonsprosesser
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
  • Innhold

    Prosjekter i emnet

    ;

    Prosjekt 1:;Praktisk arbeidstrening;

    Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.

    Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom;

    I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i det offentlige rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en praktisk-estetisk sammenheng. Prosjektet er et forberedende prosjekt til bacheloroppgaven som tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget.;

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

    I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og praktisk-estetisk skapende arbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.

    Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:;

    Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)

    • Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
    • Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Canvas)
    • En skriftlig praksisrapport (om lag 3500-4000 ord) med en visuell profil der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
    • En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)

    Arbeidskravet;vurderes til godkjent/ikke godkjent.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

    Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:;

    1. Et praktisk-estetisk arbeid med formidlingstekst på 200 ord (+/- 10 %)

    2. En akademisk tekst på 2000 ord;(+/- 10 %) Eksamensoppgaven blir utlevert ved prosjektstart. De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages.;

    Fravær - ikke bestått; Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.