Programplaner og emneplaner - Student
KDK3010 Kunst, formidling og kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Art, Mediation and Context
 
- Omfang
 - 30.0 stp.
 
- Studieår
 - 2022/2023
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med en praksisprosjekt;på tilsammen 11;uker som etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Undervisning i Vitenskapsteori og forskningsdesign sammen med studieretningen Mote og produksjon inngår som en del av eksamensprosjektet. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser, undersøkelsen av et problemområde, og drøfting av dette i relasjon til praksisfeltet.;
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
Bestått;KDK2110; Kunst, rom og formidling.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike kunstformidlingsstrategier og hvordan de virker i ulike kontekster
 - har kunnskap om praksisfeltet
 - har kunnskap i kunstteori
 - har kunnskap om ulike stadier i en utstillingsproduksjon
 - har kunnskap om akademisk skriving og - forskningsdesign
 - har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
 
Ferdigheter
Studenten:
- kan synliggjøre teoretisk kunnskap og refleksjon, knyttet til fagområdet kunst og formidling, skriftlig, muntlig, visuelt og digitalt
 - kan reflektere over og se eget arbeid i sammenheng med praksisfeltet
 - kan undersøke og anvende relevant teori
 - kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
 - kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og; fungere som del av et arbeidsteam
 - kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
 
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende relevante metoder, kunst- og vitenskapsteori
 - kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for idéutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
 - har en oppøvet evne til kritisk tenkning
 - kjenner til ulike innovasjonsprosesser
 - kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
 
 - 
    
Innhold
Prosjekter i emnet
;
Prosjekt 1:;Praktisk arbeidstrening;
Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.
Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom;
I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i det offentlige rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en praktisk-estetisk sammenheng. Prosjektet er et forberedende prosjekt til bacheloroppgaven som tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget.;
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og praktisk-estetisk skapende arbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.
Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:;
Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)
- Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
 - Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Canvas)
 - En skriftlig praksisrapport (om lag 3500-4000 ord) med en visuell profil der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
 - En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)
 
Arbeidskravet;vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen.
 - 
    
Vurdering og eksamen
Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:;
1. Et praktisk-estetisk arbeid med formidlingstekst på 200 ord (+/- 10 %)
2. En akademisk tekst på 2000 ord;(+/- 10 %) Eksamensoppgaven blir utlevert ved prosjektstart. De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages.;
Fravær - ikke bestått; Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
 - 
    
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
 - 
    
Emneoverlapp
Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.