EPN-V2

KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Space and Dissemination
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.

I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.

Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

Anbefalte forkunnskaper

KD2000 Entrepreneurship in art and design.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
  • har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og kuratere kunstnerisk arbeid
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Ulike studentpresentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  • Et kunstnerisk arbeid
  • En utstillingstekst (maks 200 ord)
  • En muntlig presentasjon
  • Utstilling

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Obligatorisk oppmøte

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Vurdering og eksamen

Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.

2. En utstillingstekst (maks 200 ord)

3. En muntlig presentasjon

Eksamen vurderes samlet som en mappe.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Ilmi G. Mathiesen