EPN-V2

KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Space and Dissemination
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.

I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.

Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

Anbefalte forkunnskaper

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • Has knowledge of relevant theories and concepts significant for social work in schools
  • Has an understanding of the social worker’s relational work in a school context
  • Is familiar with the current Education Act and relevant public documents pertaining to social work in schools
  • Can identify the different phases of group processes in schools

Skills

The student can

  • Apply their knowledge of group processes in collaboration with school staff
  • Utilize their social work expertise in collaboration with students, parents, school staff, and other partners
  • Conduct systematic observations as a basis for intervention to understand how social work is practiced in schools

General competence

The student:

  • Possesses both theoretical and practical knowledge of how social work expertise is relevant in the school context
  • Can highlight collaboration at the individual, group, and systemic levels
  • Is familiar with the school as an arena for preventing social exclusion

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
  • har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og kuratere kunstnerisk arbeid
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Ulike studentpresentasjoner vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  • Et kunstnerisk arbeid
  • En utstillingstekst (maks 200 ord)
  • En muntlig presentasjon
  • Utstilling

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Obligatorisk oppmøte

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

Vurdering og eksamen

Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.

2. En utstillingstekst (maks 200 ord)

3. En muntlig presentasjon

Eksamen vurderes samlet som en mappe.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Gyldig fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala: A-F.

Sensorordning

The school is a significant arena for children and youth, and students' well-being is crucial for their academic learning. As an institution, the school is a central preventive arena where children and youth gain relational experiences that can influence their further development. Research shows that the number of students with various socio-emotional challenges is increasing in Norwegian schools and that schools perpetuate or exacerbate existing social inequalities. Social work in schools can contribute to promoting students' psychosocial development, preventing absenteeism and dropout, supporting the school-home relationship, and fostering collaboration between different professional groups in the school and other external partners such as child welfare service, the Educational and Psychological Counselling Service and the Child and Adolescent Psychiatric Clinic.

The course addresses how interdisciplinary competence in schools can achieve a more inclusive environment that accommodates and values the diversity of the student body, how social work in schools can help create equal opportunities for all students, and how social work expertise is relevant in the school context.

Emneansvarlig

The student must have passed all exams in the first and second year of the programme.