Programplaner og emneplaner - Student
KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Space and Dissemination
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 20 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.
I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.
Emnet avsluttes med en individuell eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
KD2000 Entrepreneurship in art and design.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
- har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle og kuratere kunstnerisk arbeid
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):
- Et kunstnerisk arbeid.
- En utstillingstekst (maks 200 ord)
- En muntlig presentasjon
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke ha oversteget 20%.
Vurdering og eksamen
Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.
2. En utstillingstekst (maks 200 ord)
3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%)
Eksamen teller 100% av karakteren.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Ilmi G. Mathiesen