EPN-V2

KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Space and Dissemination
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling. 

    I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    KD2000 Entrepreneurship in art and design.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
    • har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
    • har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
    • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet 
    • har kjennskap til problematikk knyttet til mangfold og flerkulturelle perspektiv 

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan formidle og kuratere egne kunstneriske arbeid
    • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv 
    • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet 
    • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet 
    • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
  • Innhold

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

    Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt. 

    Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

    • Et kunstnerisk arbeid.
    • En reflektsjonstekst (750 ord + / - 10 %).

    Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

    • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon 

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

    For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke ha oversteget 20%.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende to deler som utarbeides i sammenheng:

    1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.

    2. En refleksjonstekst (1200 ord +/- 10%)

     

    Eksamen teller 100% av karakteren.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala: A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Emneansvarlig

    Ilmi G. Mathiesen