EPN-V2

KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Space and Dissemination
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling. 

I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Kamilla Freyr

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
  • har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet 
  • har kjennskap til problematikk knyttet til mangfold og flerkulturelle perspektiv 

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og kuratere egne kunstneriske arbeid
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv 
  • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet 
  • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet 
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Innhold

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt. 

Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
  • har inngående kunnskap om kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk
  • kan anvende teori og utøve kunstneriske praksiser i et samfunnsperspektiv
  • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
  • kan anvende relevante teorier og metoder i eget kunstnerisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide selvstendig og kritisk
  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
  • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet

Vurdering og eksamen

Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike kunstneriske og teoretiske tilnærminger innen kunst og formidling, knyttet opp til kunstneriske manifest.

Arbeidet med bacheloroppgaven vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid gjennom prosessorientert skriving og undersøkende teoretisk og kunstnerisk arbeid. Undervisning gis i form av fortløpende veiledningsseminar med opponering. Studenten har selv ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: Prosjekt Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid):

  • Et kunstnerisk manifest (gruppearbeid)
  • Et kunstnerisk verk (individuelt arbeid)
  • En utstilling (gruppearbeid)

Bachelorprosjektet:

  • Innlevering av tre skriftlige prosjektskisser med fremdriftsplan
  • Presentasjon av prosjektet muntlig og visuelt på tre veiledningsseminar for medstudenter og veilederne, samt et individuelt teoretisk veiledningsseminar

Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F

Emneansvarlig

Eksamen skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.