Programplaner og emneplaner - Student
KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Space and Dissemination
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.
I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Kamilla Freyr
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
- har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
- har kjennskap til problematikk knyttet til mangfold og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle og kuratere egne kunstneriske arbeid
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
Innhold
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.
Emnet avsluttes med en individuell eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
- har inngående kunnskap om kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk
- kan anvende teori og utøve kunstneriske praksiser i et samfunnsperspektiv
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
- kan anvende relevante teorier og metoder i eget kunstnerisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan arbeide selvstendig og kritisk
- har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
Vurdering og eksamen
Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike kunstneriske og teoretiske tilnærminger innen kunst og formidling, knyttet opp til kunstneriske manifest.
Arbeidet med bacheloroppgaven vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid gjennom prosessorientert skriving og undersøkende teoretisk og kunstnerisk arbeid. Undervisning gis i form av fortløpende veiledningsseminar med opponering. Studenten har selv ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: Prosjekt Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid):
- Et kunstnerisk manifest (gruppearbeid)
- Et kunstnerisk verk (individuelt arbeid)
- En utstilling (gruppearbeid)
Bachelorprosjektet:
- Innlevering av tre skriftlige prosjektskisser med fremdriftsplan
- Presentasjon av prosjektet muntlig og visuelt på tre veiledningsseminar for medstudenter og veilederne, samt et individuelt teoretisk veiledningsseminar
Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F
Emneansvarlig
Eksamen skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.