Programplaner og emneplaner - Student
KDK2110 Kunst, rom og formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Art, Space and Dissemination
 
- Omfang
 - 20.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Emnet fokuserer videre på utviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Emnet er organisert i form av to prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.
Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
KD2000 Entrepreneurship in art and design.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen
 - 
    
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
 - har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
 - har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
 - har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
 - har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
 - har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
 - har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
 - kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
 - kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
 - kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
 
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
 - kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
 - kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
 - kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
 - har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
 - kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid
 
 - 
    
Innhold
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):
- Et praktisk-estetisk arbeid.
 - En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).
 
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
 - Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
 - En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
 - En muntlig og visuell gruppepresentasjon
 
Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
 - 
    
Vurdering og eksamen
Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1. Et praktisk-estetisk arbeid.
2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).
3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).
Eksamensresultatet kan påklages.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A-F.
 - 
    
Sensorordning
To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.