EPN-V2

KDK2010 Kunst, formidling og eksperimentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Dissemination and Experiments
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske og teoretiske ferdigheter. Det praktiske arbeidet i emnet kombineres med kunst- og formidlingsteori.

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I. Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra begynnelsen av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelsen av fagteori står sentralt i prosjektet.

    Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Gruppearbeid (felles praksisprosjekt): Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper og er direkte knyttet opp til praksisfeltet i kunst og formidling.

    Prosjekt 3: Utforskning og eksperimentering II. Gruppearbeid: Prosjektet bygger videre på Utforsking og eksperimentering I og gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra midten av 1900-tallet. Forholdet mellom kunstnerisk arbeid og anvendelse av fagteori står sentralt i prosjektet.

    Prosjekt 4: Formidlingstekst. I prosjektet arbeides det med ulike former for formidlingstekster.

    Emnet avsluttes med en individuell eksamen.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til høgare utdanning.

    For å søke opptak til det 3-årige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse.

    For å søke opptak til det 5-årige masterstudiet kreves generell studiekompetanse og Matematikk R1 eller Matematikk S1 og S2.

    Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har grunnleggende kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
    • har innsikt i kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan utforske og eksperimentere i ulike kunstneriske prosesser
    • kan velge ut, og bruke, egnede strategier i kunstnerisk, skriftlig og muntlig formidling
    • kan formidle kunst til valgt målgruppe
    • kan bruke estetiske virkemidler og relevant teori i egne prosjekter

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
    • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
    • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er organisert i form av kunstnerisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksted og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I (individuelt arbeid):

    • Et kunstnerisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
    • En akademisk tekst som er knyttet til det kunstneriske arbeidet (1200 ord +/-10%).

    Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

    • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse og gjennomføring av et eget formidlingsdesign.
    • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).

    Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II (gruppearbeid):

    • Et kunstnerisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det kunstneriske arbeidet.

    Prosjekt 4: Formidlingstekst: Individuelt arbeid med

    • en formidlingstekst på 200 ord (+/-10%).

    For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke ha oversteget 20%.

  • Vurdering og eksamen

    Et individuelt eksamensprosjekt som består av følgende deler som utarbeides i sammenheng.

    • Et kunstnerisk arbeid som følges av en formidlingstekst (200 ord +/- 10%).
    • En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).

    Karakter gis ut fra en samlet vurdering av dette.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakter A-F.

  • Sensorordning

    Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er et 3-årig studium som tilbys på fulltid og utgjør 180 studiepoeng.

    Bachelorprogrammet gjennomføres av studenter som har fått opptak til 3-årig bachelorstudium og studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium (bachelor + master), siviløkonom/ statsautorisert revisor. For studenter som har fått opptak til 5-årig masterstudium, se også programplan for masterprogrammet.

    Studenter som har gjennomført bachelorstudiet vil ha grunnleggende kunnskaper innenfor det økonomisk-administrative fagområdet, og vil være kvalifisert for å gå direkte ut i arbeidslivet innen et bredt spekter av ulike stillinger både i privat og offentlig sektor.

    På bachelorstudiet velger studenten våren før 3. studieår profil, som utgjør fordypningen i studieløpet. Studenten kan velge mellom følgende fem profiler:

    • Regnskap
    • Samfunnsøkonomi
    • Finans
    • Strategi og ledelse
    • Internasjonal utveksling

    I profil Regnskap får studenten kompetanse innen regnskapsfag, skatte- og avgiftsrett og rettslære. Studenten får også god kompetanse innen andre økonomisk-administrative områder. Profilen følger anbefalt plan for bachelor i økonomi og administrasjon – profilering regnskapsfører, vedtatt av Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA, nå UHR-ØA) i 2013. Fullført bachelor med profil regnskap sammen med to års godkjent praksisoppfyller dermed kravet til å bli autorisert regnskapsfører slik det er beskrevet i Finansdepartementets forskrift om autorisasjon av regnskapsførere.

    I profilen Samfunnsøkonomi får studenten inngående kunnskaper om sentrale samfunnsøkonomiske temaer som konkurranse og markeder, økonomisk fordeling, betydningen av internasjonal handel og konjunkturer – og hvordan dette kan påvirkes gjennom politikk. Studenten lærer også om sammenhengene mellom viktige makroøkonomiske variabler og hvordan de kan bruke modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål.

    I profilen Finans utvikler studenten kompetanse om foretakets finansierings- og investeringsutfordringer. Studenten får kunnskaper om valg av kapitalstruktur, eierstyring og interessekonflikter, og etiske problemstillinger som inngår i økonomiske beslutninger. Studenten lærer også hvordan man analyserer og verdivurderer finansielle instrumenter.

    I profilen Strategi og ledelse tilegner studenten seg kompetanse og ferdigheter innen fagfeltet, samt mer fagspesifikke kompetanser og ferdigheter innenfor fagområder som er viktige for forretningsutvikling – som innovasjon, markedsføring, og kommunikasjon. Studenten jobber med tidsaktuelle problemstillinger som er tett på næringsliv og samfunn, der studenten får innsikt i å løse konkrete utfordringer. Dette bidrar til at studenten utvikler en kombinasjon av analytiske og kreative ferdigheter som utfyller hverandre.

    I profilen Internasjonal utveksling tilegner studenten seg kompetanse, kunnskaper og ferdigheter fra studieprogrammets emner i kombinasjon med internasjonal utveksling. I tillegg til de fagspesifikke læringsutbyttene fra emnene som velges ved vertsuniversitetet, utvikler og forbedrer studenten sine kommunikasjons-, språk og interkulturelle ferdigheter. Disse ferdighetene er høyt verdsatt blant fremtidige arbeidsgivere.

    Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i økonomi og administrasjon. Gradens engelske tittel er Bachelor of Business Administration and Economics. På vitnemålet fremkommer hvilken profil man har valgt.

    Programplanen oppfyller minimumskrav for bachelorstudium i økonomi og administrasjon, slik de er vedtatt av UHR-ØA i 2018.

  • Emneansvarlig

    Målgruppen for studiet er studenter som ønsker en bred og generell grunnutdanning i økonomi og administrasjon, og som har interesse for både økonomi, regnskap, strategi og organisasjonsfag.