Programplaner og emneplaner - Student
KDK2010 Kunst, formidling og eksperimentering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, Dissemination and Experiments
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske og teoretiske ferdigheter. Det praktiske arbeidet i emnet kombineres med kunst- og formidlingsteori.
Anbefalte forkunnskaper
Bacheloroppgaven gjennomføres som gruppearbeid eller på individuell basis.
Dette foregår gjennom selvstudium, workshops, veiledning og milepælsmøter.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
- har innsikt i kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk
Ferdigheter
Studenten:
- kan utforske og eksperimentere i ulike kunstneriske prosesser
- kan velge ut, og bruke, egnede strategier i kunstnerisk, skriftlig og muntlig formidling
- kan formidle kunst til valgt målgruppe
- kan bruke estetiske virkemidler og relevant teori i egne prosjekter
Generell kompetanse
Studenten:
- har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
Innhold
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
• Detaljert prosjektbeskrivelse
• Minimum 80% deltagelse på forelesninger, workshops, milepælsmøter og veiledninger
• Refleksjonsnotat
• Individuell eller gruppevis levering av materiell til digital katalog
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av kunstnerisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksted og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I (individuelt arbeid):
- Et kunstnerisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En akademisk tekst som er knyttet til det kunstneriske arbeidet (1200 ord +/-10%).
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse og gjennomføring av et eget formidlingsdesign.
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II (gruppearbeid):
- Et kunstnerisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det kunstneriske arbeidet.
Prosjekt 4: Formidlingstekst: Individuelt arbeid med
- en formidlingstekst på 200 ord (+/-10%).
For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke ha oversteget 20%.
Vurdering og eksamen
Passed DT1000 Drama and Theatre Communication or equivalent.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of dramaturgical text analysis
- has knowledge of dramaturgical and stage devices in practical drama and theatre work
- has knowledge of dramaturgical theories and models
Skills
The student:
- is capable of demonstrating qualified assessment ability as a dramaturg and drama and theatre teacher
- is capable of analysing and elucidating different aspects of various types of theatre productions
- is capable of carrying out practical work relating to dramaturgy and scenic effects and of creating and using a directing concept
- is capable of applying their own dramaturgic expertise in a drama pedagogy process
General competence
The student:
- has insight into various activating forms of communication
- is capable of using different dramatic texts from different countries to study different cultures
- is capable of making choices relating to drama and topics appropriate to the needs of children and young people
- is familiar with new thinking and innovation processes in the field
Vurderingsuttrykk
Fullført og bestått 1. studieår, og opptjent minst 130 studiepoeng. (Eller tilsvarende).
Sensorordning
To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneansvarlig
The exam in the course is twofold:
1. Development assignment - individual
The assignment must be on an issue linked to dramaturgy and relevant theory. 4500-5500 Words.
Assessed by two examiners. The course may be selected for grading by external examiners.
The assessment counts for 40% of the final pass grade.
The result of the exam can be appealed.
2. Practical exam - group
Two weeks’ preparation time is given. The assessment is based on the following criteria:
- the practical and visual effect of the concept on stage
- the candidates’ practical and theoretical dramaturgical knowledge
- the extent to which the dramaturgical choices have a sound academic basis
The assessment of the practical performance exam counts for 60% of the final pass grade. The result of the exam cannot be appealed.
Assessment
A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used for the final assessment.
In some cases, the practical/oral group exams can be held as individual exams.
Both parts of the exam must be awarded the grade E or better in order for the student to pass the course.
Absence - fail
Students who due to valid absence do not take one or several exam parts that make up the ordinary exam, or who are given an F in one or more of the exam parts that make up the exam, can register for a resit/rescheduled exam.
If the student is taking the rescheduled exam in part 1 (the development project), it is done in the same way as for the ordinary exam. If the student is taking the resit exam, the development project that was graded F in the ordinary exam must be significantly reworked/improved - e.g. based on the grounds given for the grade.
If the student is taking the resit/rescheduled exam in part 2, it must be taken pursuant to agreement with the faculty administration. Three weeks’ preparation time is given. The students are responsible for contacting the administration themselves.