Programplaner og emneplaner - Student
KDK2010 Art, Dissemination and Experiments Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, formidling og eksperimentering
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 8-day laboratory course with 3 written assignments (one individual and two in groups of 2-4 students, 10-20 pages per assignment)
- approval of 6 of 10 exercises (2-4 hours per exercise)
Recommended preliminary courses
Bestått;KDK1300 Innføring;i;kunstfaglige;prosesser,;KDK1400;Kunst;og;formidling;i;digitale;medier, KDK1500;Eksperimenteringer;og;motsetninger, KDK1600;Innføring;i;kunstformidling;og KDK1700;Kunst eller;design.
Required preliminary courses
Individual written exam, 3 hours
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om; innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har;grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
- har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har;kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv;
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan;anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
- kan;presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i;konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet;
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
Content
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I - Found objects.;Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra begynnelsen av 1900-tallet. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid og anvendelsen av fagteori står sentralt i prosjektet.
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Gruppearbeid (felles praksisprosjekt): Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper og er direkte knyttet opp til praksisfeltet i kunst og formidling.
Prosjekt 3:;Utforskning og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler.;Gruppearbeid: Prosjektet bygger videre på Utforsking og eksperimentering I og gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra midten av 1900-tallet. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid og anvendelse av fagteori står sentralt i prosjektet.
Teaching and learning methods
Pre-approved dictionary.
Course requirements
Grade scale A-F.
Assessment
Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:
1. Et praktisk-estetisk arbeid.
2. En formidlingstekst (200 ord +/- 10%).
3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
The course builds on KJM2400 Biochemistry and Microbiology and some subjects from KJM2300 Analytical Chemistry I. It is recommended that students taking the course have passed the exam in KJM2400 Biochemistry and Microbiology.
Grading scale
Gradert karakter A-F.
Examiners
To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Course contact person
Ilmi G. Mathiesen