Programplaner og emneplaner - Student
KDK2010 Art, Dissemination and Experiments Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, formidling og eksperimentering
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.
-
Recommended preliminary courses
Det undervises i plenumsforelesninger. Studentene må i tillegg arbeide med oppgaver som blir gjennomgått.
Undervisningen samkjøres med ØAMET4300.
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om; innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har;grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
- har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har;kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv;
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan;anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
- kan;presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i;konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet;
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
-
Content
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell innleveringsoppgave. Oppgavens omfang tilsvarer i arbeidsmengde omtrent det samme som en skriftlig eksamen i emnet.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å arbeide med problemstillinger knyttet til sentrale deler av pensum, bl.a. trening i å bruke teknikkene og teorien som er pensum i emnet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Teaching and learning methods
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksted;og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found Objects (individuelt arbeid):
- Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (2200 ord +/-10%).
- En skriftlig paratekst (200 ord +/-10%).
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse av et eget formidlingsdesign.
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon.
Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler (gruppearbeid)
- Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det praktisk-estetiske arbeidet.
-
Assessment
Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:
1. Et praktisk-estetisk arbeid.
2. En formidlingstekst (200 ord +/- 10%).
3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Emnet gir studentene kunnskaper i matematikk utover ØAMET1000 Matematikk 1, slik at de kan lese lærebøker og fagartikler som bruker standard matematisk analyse og elementær lineæralgebra. I tillegg skal studentene selv bli i stand til å sette opp og analysere enkle matematiske modeller i økonomi.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Examiners
Ingen forkunnskapskrav.
-
Course contact person
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
- kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
- finne inversmatriser
- finne inverse funksjoner
- beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
- standard integrasjonsmetoder
- løse enkle separable differensiallikninger
- løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
- undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
- implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning