EPN-V2

KDK2010 Art, Dissemination and Experiments Course description

Course name in Norwegian
Kunst, formidling og eksperimentering
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet inngår en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori og forskningsdesign som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen mote og produksjon. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Recommended preliminary courses

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema. (ca. 1500-1700 ord).

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen F på eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
  • har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
  • En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (om lag 2400 ord).

Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til kunstformidling.
  • En grupperapport som beskriver, drøfter og analyserer det praktiske gruppearbeidet (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon.

Prosjekt 3: Vitenskapsteori og forskningsdesign (gruppearbeid):

  • Gruppearbeid knyttet til undervisningen. Utarbeidelse av et felles forskningsdesign.
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon av gruppearbeidet.

Assessment

Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og designhistorie har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.

Permitted exam materials and equipment

Opptak til studiet.

Grading scale

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
  • har kunnskap om hovedlinjer i designhistorien fra 1850-1900
  • har kunnskap om relevant fagterminologi
  • har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
  • har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom

Ferdigheter

Studenten:

  • kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
  • kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
  • kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
  • kan samarbeide og aktivt delta i grupper om framlegging av fagstoff
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
  • kan anvende relevant faglitteratur innenfor kunst- og designhistorie og referere korrekt i skriftlig arbeid

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan reflektere over hvordan visuelle materielle kulturytringer kan inspirere til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
  • kan anvende kunnskaper i kunst og designhistorie på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst- og designhistorie tilpasset ulike alderstrinn
  • kan se sammenhenger mellom kunst- og designhistorie og andre fag/fagområder i skolen

Examiners

Arbeids- og undervisningsformer som brukes er bl.a. forelesninger, presentasjoner, og omvisninger der studentene deltar med innlegg. Forelesningene, omvisninger og museumsbesøk vil ikke dekke alle områder av pensum.

Kunst- og designhistorie er viktige elementer i prosjekt og temaarbeid.

Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum og deltar aktivt i obligatorisk undervisning.

Course contact person

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
  • en skriftlig individuell oppgave om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema (1500-1700 ord)
  • en presentasjon på museum - utført som gruppearbeid (to eller tre studenter) for medstudenter og emneansvarlig i løpet av studieåret