Programplaner og emneplaner - Student
KDK1700 Kunst eller design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art or design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet er den lærende eleven i sentrum. Hovedfokus er tilrettelegging av læringsprosesser for enkeltelever innenfor et elevmangfold der hver enkelt elev med sine unike personlige, sosiale og kulturelle forutsetninger for læring er en del av skolens fellesskap. Emnet vektlegger flerspråklighet som et område i lærerens tilrettelegging av opplæringen.
Anbefalte forkunnskaper
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- mangfoldet i familieformer og barns og unges oppvekst, utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
- hvilke utfordringer og muligheter skolen står overfor når det gjelder elever med særskilte behov for tilrettelagt opplæring
- elever med flerkulturell og flerspråklig bakgrunn
- barnet som skolebegynner og om barns språk og begrepsutvikling som grunnlag for utvikling av grunnleggende ferdigheter
- variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
- barn i sorg og krise, overgrep mot barn og andre vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
- mediers påvirkning av barn og ungdom og om barn og unges aktive deltakelse i ulike medier
- grunnleggende ferdigheter som basis for elevens utvikling av læringsstrategier og metakognitiv forståelse
- innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle og anvende kunnskaper om barn og unges utvikling og analysere de pedagogiske konsekvensene dette kan ha for arbeidet i skolen
- legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om elevrelasjoner, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
- analysere elevenes læringsstrategier og læringsutbytte ved hjelp av ulike vurderingsformer og kartleggingsmetoder og trekke konsekvenser for arbeidet med læringen
- gjennomføre læringsrettet tilbakemelding
- analysere populærkulturelle medieuttrykk og knytte dette opp til barn og unges identitetskonstruksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av skolens rammefaktorer i relasjon til elevenes læring
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene i studiet omfatter både undervisningstilbudet som blir gitt og studentenes måte å arbeide på. Studiets arbeidsmåter vil dekke et bredt spekter av erfaringer for studentene, både gjennom undervisning og eget arbeid med pensumstoffet.
Aktuelle arbeidsmåter er: Skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i grupper/klasse, digitalt arbeid og digitale læringsressurser og forskjellige former for øvelser, rollespill, casearbeid, formidling og presentasjon. Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller trinn og være én - eller flerfaglig, eller som selvvalgte kurs. Det legges vekt på at arbeidsmåter i pedagogikk og elevkunnskap kobles til praksisopplæringen.
Praksisopplæring
Praksisopplæringen i andre studieår er lagt til 5.-7. trinn og har et omfang på 30 dager. Hovedtema er eleven, elevmangfoldet og elevenes møte med skole og fag. Det skal lages en logg der studentene strukturerer og systematiserer erfaringer, observasjoner og refleksjoner fra faget i praksisopplæringen. Loggen leveres praksislærer.
Profesjonstemaer
For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisningen og praksisopplæringen (se praksisplanen). Profesjonstemaer for samarbeidet med praksisopplæringen i emne 2 (andre studieår):
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
- Elevforutsetninger.
- Kulturelt og språklig mangfold.
- Elevrelasjoner og klasseledelse.
- Profesjonsetikk.
Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 2 (andre studieår):
- Praktisk-estetiske arbeidsmåter i fagene.
- Elevens grunnleggende ferdigheter.
- Begynneropplæring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:
- Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling med digitalt verktøy.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell mappe som vurderes samlet og omfatter:
- Et praktisk arbeid utført med digital programvare
- En skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som får vurderingen Ikke bestått, eller som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved ny/utsatt eksamen vil enten en ny eksamensoppgave gis ut, eller den samme eksamensoppgaven gis ut på nytt for forbedring.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Birte Brekketo
Emneoverlapp
Ingen.