EPN-V2

KDK1600 Innføring i kunstformidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Art Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og formidling står sentralt i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.

Praksisrelaterte oppgaver

Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i emnet. Oppgavene innpasses og tilpasses den enkelte students interessefelt, utdanningsløp eller arbeidssituasjon. Praksisrelaterte oppgaver vil kunne omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i feltet, ved den pedagogisk-psykologiske tjenesten eller ved fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres under utenlandsopphold.

Praksisrelaterte oppgaver kan inngå som en del av praksisopplæringen for studenter som innpasser masterstudiet i en fireårig grunnskolelærerutdanning.

Læringsutbytte

Læringsutbytte:

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kjennskap til kunstformidling, kunstformidlingsteori og utstillingsdesign
  • har grunnleggende kunnskap om kunstteori og filosofisk estetikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan vurdere og drøfte ulike kunstneriske uttrykk, utstillings - og formidlingsdesign
  • kan utforme en portfolio som representerer eget kunstnerisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunstformidlingsteori og -strategier muntlig, romlig, visuelt og skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner og faglige debatter.

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk oppmøte:

Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av følgende to deler:

  • En eksamen på 1200 ord (+/-10%). Teller 60% av endelig karakter
  • En portfolio som inneholder bilder og tekst som formidler eget kunstnerisk arbeid. Teller 40 % av endelig karakter

Eksamensresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller begge deleksamenene, eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.

Sensorordning

Se opptakskrav i programplanen.

Emneansvarlig

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk- spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige perspektiver innenfor feltene inkludering og pedagogikk - spesialpedagogikk
  • har inngående kunnskap om sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser for utvikling av grunnleggende ferdigheter og emosjonell og sosial kompetanse
  • har inngående kunnskap og nyansert forståelse om kontekstuelle barrierer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev og elevgruppe
  • har inngående kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
  • har inngående kunnskap om hva som er tilfredsstillende utbytte av opplæringen og den spesialpedagogiske tiltakskjeden

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger, utfordringer og dilemmaer ved undervisning i skolen
  • kan identifisere og gjøre greie for aktuelle problemstillinger innenfor det pedagogiske - spesialpedagogiske feltet
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan identifisere læringsprosesser og læringsbarrierer og anvende strategier for faglig og sosial læring for et inkluderende læringsfellesskap
  • kan utvikle en individuell opplæringsplan som et hensiktsmessig verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere pedagogisk - spesialpedagogisk virksomhet, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan analysere, vurdere og formidle forskningsbasert pedagogisk - spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse med henblikk på egen praksis

Emneoverlapp

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Refleksjonsnotat (omfang1200 ord +/- 10 %) fra et intervju med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/spesialpedagog/PP-rådgiver) om tiltak for elever med særlige behov/lavt læringsutbytte for økt utbytte ved ordinær opplæring. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).

Arbeidskrav 2

Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe.