EPN-V2

KDK1600 Innføring i kunstformidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Art Communication
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og formidling står sentralt i emnet.  

  • Anbefalte forkunnskaper

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om barnehagen i det flerkulturelle samfunnet.
    • har bred kunnskap om religion og livssyn i barnehagen.
    • har kunnskap om ulike perspektiver på kjønn og seksualitet som er relevante for barnehagen
    • har avansert kunnskap om barnehagefaglige og etiske perspektiver på digital danning og digital dømmekraft.
    • har kunnskap om kvalitativ metode og forskningsetikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og kritisk reflektere over teorier og diskurser om mangfold.
    • kan anvende teorier om mangfold og flerkulturelle i barnehagefeltet
    • kan gjennomføre et selvstendig empirisk arbeid knyttet til mangfoldsperspektiver med vitenskapsteoretisk forankring og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til flerkulturelle og inkluderende praksiser i barndom og barnehage.
    • kan anvende sine kunnskaper om digital danning og digital dømmekraft på praksisutviklende i barnehagen.
    • bruke resultater fra empirisk arbeid til å utvikle barnehagens pedagogiske praksis
  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte:

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

    Kunnskap 

    Studenten: 

    • har grunnleggende kjennskap til kunstformidling, kunstformidlingsteori og utstillingsdesign
    • har grunnleggende kunnskap om kunstteori og filosofisk estetikk 

    Ferdigheter 

    Studenten: 

    • kan vurdere og drøfte ulike kunstneriske uttrykk, utstillings - og formidlingsdesign 
    • kan utforme en portfolio som representerer eget kunstnerisk arbeid 

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • kan anvende kunstformidlingsteori og -strategier muntlig, romlig, visuelt og skriftlig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner og faglige debatter.  

    Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Obligatorisk oppmøte:

    Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet. 

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av følgende to deler: 

    • En eksamen på 1200 ord (+/-10%). Eksamen kan bli trukket ut til muntlig presentasjon. Teller 60% av endelig karakter
    • En portfolio som inneholder bilder og tekst som formidler eget kunstnerisk arbeid. Teller 40 % av endelig karakter

    Eksamensresultatet kan påklages. 

    Fravær - ikke bestått 

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller begge deleksamenene, eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. 

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ Ikke bestått 

  • Sensorordning

    Mangfold fremheves i rammeplanen som en del av barnehagens verdigrunnlag, og i barnehagen møter man mange forskjellige typer mangfold: kulturelt, språklig og religiøst mangfold, ulike erfaringshorisonter og familiekonstellasjoner osv. Det reiser spørsmålet om hva som kreves for at mangfold går fra verdi til å bli praksis. Hvordan kan barnehagen bli «god på mangfold»? På den ene siden krever det kunnskaper og praktiske ferdigheter for å legge til rette for at barna skal føle seg anerkjent, og for at barns og foreldres interesser og rettigheter ivaretas. På den andre siden krever det en utvidet forståelse av hva mangfold er og hvordan det forstås og praktiseres i barnehagen. Mangfold forstås ofte som normativt slik som i barnehagens verdigrunnlag, men det er i tillegg nødvendig å forstå mangfold deskriptivt.

    Emnet undersøker hvordan begreper som kultur, mangfold og inkludering forstås og anvendes i forsknings- og barnehagefeltet. Emnet er tverrfaglig og anvender teori og forskning om flerkultur, flerreligiøsitet, sekularisering, kjønn, seksualitet og profesjonsetikk. Videre tematiseres barns danning i en digital verden og digital dømmekraft i barnehagen. Det legges opp til studentaktive og tverrfaglige arbeidsformer.

    Emnet inngår som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap.

  • Emneansvarlig

    Ingen

  • Emneoverlapp

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Ett skriftlig notat basert på pensum som redegjør for pensumartikkelens metode og vitenskapsteoretisk forankring. Notatet skal ha et omfang på 500 ord (+/- 10 %).
    2. Et empirisk arbeid i barnehagen som dokumenteres i form av en poster.
    3. Skriftlig notat på bakgrunn av det empiriske arbeidet. Notatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Teksten danner grunnlag for eksamensoppgaven.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.