EPN-V2

KDK1600 Innføring i kunstformidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Art Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og;formidling;står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.;;;

Anbefalte forkunnskaper

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Masteroppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Masteroppgaven kan ha form som monografi eller som vitenskapelig artikkel/artikler med sammenbinding (kappe).

Læringsutbytte

Kunnskap;

Studenten;

  • har;grunnleggende;kunnskap om;kunstformidling, presentasjon og;utstillingsproblematikk;
  • har innsikt i;relevante;fagbegrep;og;kunstformidlingsteori;;

;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og;kunstformidlingsstrategier;
  • kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling;
  • kan utarbeide en portefølje;som presenterer eget praktisk-estetisk arbeid;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk;
  • kan drøfte og vurdere ulike;aspekt;knyttet;til;kunstformidling;
  • kan formidle;og presentere;et prosjekt;visuelt,;muntlig;og skriftlig;

Innhold

Før studentene leverer masteroppgaven, må de ha gjennomført og bestått forutgående emner.

Arbeids- og undervisningsformer

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner;og faglige debatter.;;

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på;OsloMet;og de ressursene som tilbys der.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:;;

Arbeidskrav;i;emnet:; (gruppearbeid).;

  • Planlegging og gjennomføring av et;kunstformidlingsprosjekt;knyttet til;prosjekt 1.; Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 350 ord;per gruppemedlem);

Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.;

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.;

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to skriftlige deleksamener .;Eksamensdelene;gjennomføres;individuelt og;vurderes;separat;(se;vekting;under).;

De to;eksamensdelene;består av;følgende:;

  • En;skriftlig;og;teoretisk;oppgave;som;knytter;seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200;ord) (individuelt). Eksamen teller;60%;av;endelig;karakter.;
  • En portefølje;som;inneholder;bilder;og tekst;som;formidler;egen;praktisk-estetisk;produksjon;(individuelt).;Eksamen teller;40 % av;endelig;karakter.;

Eksamensresultatet kan;påklages.;

Fravær;-;ikke;bestått;

Studenter;som på grunn av gyldig;fravær;ikke;avlegger;en eller begge;deleksamenene, eller som får;vurderingen;Ikke;bestått;kan melde seg opp til ny/utsatt;eksamen.;

Ved framstilling til ny/utsatt;eksamen kan enten en;bearbeidet;versjon av;samme;eksamensprosjekt;leveres;på nytt, eller ny;eksamensbesvarelse;leveres.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått;

Sensorordning

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Emneoverlapp

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap fagområdets vitenskapelige teori og metoder
  • har inngående kunnskap om bruk av forskningsprosessen i eget arbeid
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i empowerment og helsefremming

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kritisk analysere relevante teorier og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse for å formulere og strukturere faglige resonnementer
  • kan analysere relevante teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset vitenskapelig arbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forskningsprosjekt til et allment og akademisk publikum
  • kan initiere og bidra til nytenkning og innovasjon innen fagområdet