Programplaner og emneplaner - Student
KDK1600 Innføring i kunstformidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Art Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og;formidling;står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.;;;
Anbefalte forkunnskaper
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Masteroppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Masteroppgaven kan ha form som monografi eller som vitenskapelig artikkel/artikler med sammenbinding (kappe).
Læringsutbytte
Kunnskap;
Studenten;
- har;grunnleggende;kunnskap om;kunstformidling, presentasjon og;utstillingsproblematikk;
- har innsikt i;relevante;fagbegrep;og;kunstformidlingsteori;;
;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og;kunstformidlingsstrategier;
- kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling;
- kan utarbeide en portefølje;som presenterer eget praktisk-estetisk arbeid;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk;
- kan drøfte og vurdere ulike;aspekt;knyttet;til;kunstformidling;
- kan formidle;og presentere;et prosjekt;visuelt,;muntlig;og skriftlig;
Innhold
Før studentene leverer masteroppgaven, må de ha gjennomført og bestått forutgående emner.
Arbeids- og undervisningsformer
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner;og faglige debatter.;;
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på;OsloMet;og de ressursene som tilbys der.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:;;
Arbeidskrav;i;emnet:; (gruppearbeid).;
- Planlegging og gjennomføring av et;kunstformidlingsprosjekt;knyttet til;prosjekt 1.; Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 350 ord;per gruppemedlem);
Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.;
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.;
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to skriftlige deleksamener .;Eksamensdelene;gjennomføres;individuelt og;vurderes;separat;(se;vekting;under).;
De to;eksamensdelene;består av;følgende:;
- En;skriftlig;og;teoretisk;oppgave;som;knytter;seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200;ord) (individuelt). Eksamen teller;60%;av;endelig;karakter.;
- En portefølje;som;inneholder;bilder;og tekst;som;formidler;egen;praktisk-estetisk;produksjon;(individuelt).;Eksamen teller;40 % av;endelig;karakter.;
Eksamensresultatet kan;påklages.;
Fravær;-;ikke;bestått;
Studenter;som på grunn av gyldig;fravær;ikke;avlegger;en eller begge;deleksamenene, eller som får;vurderingen;Ikke;bestått;kan melde seg opp til ny/utsatt;eksamen.;
Ved framstilling til ny/utsatt;eksamen kan enten en;bearbeidet;versjon av;samme;eksamensprosjekt;leveres;på nytt, eller ny;eksamensbesvarelse;leveres.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått;
Sensorordning
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.;
Emneoverlapp
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap fagområdets vitenskapelige teori og metoder
- har inngående kunnskap om bruk av forskningsprosessen i eget arbeid
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i empowerment og helsefremming
Ferdigheter
Studenten:
- kan kritisk analysere relevante teorier og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse for å formulere og strukturere faglige resonnementer
- kan analysere relevante teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset vitenskapelig arbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forskningsprosjekt til et allment og akademisk publikum
- kan initiere og bidra til nytenkning og innovasjon innen fagområdet