EPN-V2

KDK1600 Innføring i kunstformidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Art Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått emne

KDK1 Innføring i kunstfaglige prosesser

KDK2 Kunst og formidling i digitale medier

KDK3 Eksperimenteringer og motsetninger

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om kunstformidling, presentasjon og utstillingsproblematikk
  • har innsikt i relevante fagbegrep og kunstformidlingsteori

Ferdigheter

Studenten

  • kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
  • kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling
  • kan utarbeide en portefølje som presenterer eget praktisk-estetisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
  • kan drøfte og vurdere ulike aspekt knyttet til kunstformidling
  • kan formidle og presentere et prosjekt visuelt, muntlig og skriftlig

Innhold

Prosjekter i emnet:

Prosjekt 1: Innføring i kunstformidling (gruppe og individuelt arbeid). Prosjektet gir en grunnleggende innføring i kunstformidling knyttet primært opp til institusjoner. Forholdet mellom praktisk kunstformidling og anvendelse av teori og litteratur står sentralt i prosjektet.

Prosjekt 2: Design av portefølje: Prosjektet gir en innføring og presentasjon av eget praktisk-estetisk arbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner og faglige debatter.

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

Arbeidskrav i emnet: (gruppearbeid).

  • Planlegging og gjennomføring av et kunstformidlingsprosjekt knyttet til prosjekt 1. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 350 ord per gruppemedlem)

Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Deltakelse i seminarundervisning

Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon.

  • 80 prosent deltakelse i undervisning som er tilrettelagt som seminarer
  • Studentene skal i gruppe presentere svarene på refleksjonsspørsmål

Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell muntlig eksamen med presentasjon på omtrent 20 minutter om en problemstilling som handler om å gjøre teorien relevant for skolen, samt en utspørring på 10 minutter i etterkant av presentasjonen. Problemstillingen blir gitt to dager før eksamen avholdes.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Egne notater.

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneoverlapp

Emnet skal gi inngående innsikt i sentrale problemstillinger i samfunnsfag, samt oppmuntre til selvstendig refleksjon om hvordan samfunnsvitenskapelig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning. Studentene skal lese samfunnsvitenskapelige klassikere og andre sentrale tekster i faget, de skal reflektere rundt bruken av samfunnsfaglig teori og metode og utveksle disse refleksjonene i felleskap gjennom seminarer .