EPN-V2

KDK1500 Eksperimenteringer og motsetninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Experiments and contradictions
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet står;eksperimenteringer og ulike metoder for ideutvikling i;praktisk-estetisk;arbeid i fokus.;Gjennom praktisk;arbeid skal studentene prøve ut ulike innfallsvinkler og metoder;i spennet mellom;frie assosiasjoner og bevisst styring,;mellom tilfeldigheter og disiplin.;;

    Den eksperimentelle arbeidsmåten der motsetninger møtes,;reflekteres i periodens teoretiske innføringer.;

    Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.;

  • Anbefalte forkunnskaper

    Første semester (halve studieår) av bachelorstudiet Kunst og design,;studieretning;Kunst og formidling.;;

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • har kjennskap til ulike metoder for idéutvikling;
    • har kunnskap om begreper;knyttet til fagområdet kunst,;kunstteori;og estetikk;
    • har grunnleggende kjennskap til ulike estetiske uttrykksformer og overføringsmuligheter; ;

    ;

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan;velge og benytte egnet metode for idéutvikling;
    • kan kombinere impulsivitet og kontroll i arbeidsprosessen;
    • kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og;visuelle;virkemidler i eget arbeid;
    • kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt;

    ;

    ;

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • kan utvikle;og;bearbeide idéer;
    • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering;
    • kan;benytte teori i;drøfting;og vurdering av egen prosess;
    • kan presentere prosjekter muntlig og skriftlig;
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.;;

    Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på;OsloMet;og de ressursene som tilbys der.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er individuell, og består av to deler som vurderes under ett:;

    • Et praktisk arbeid gjennom en;kunstfaglig;prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid; knyttet til emnets læringsutbytte beskrivelser
    • En skriftlig refleksjon Den skriflige reflksjonen skal være på om lag 1500 ord. ;;

    Eksamensresultatet kan;påklages.;

    Se;undervisningsplanene;for;nærmere;informasjon om eksamen.;

    Fravær;-;ikke;bestått;

    Studenter;som på grunn av gyldig;fravær;ikke;avlegger;eksamen, eller som får;vurderingen;F, kan melde seg opp til ny/utsatt;eksamen.;

    Ved framstilling til ny/utsatt;eksamen kan enten en;bearbeidet;versjon av;samme;eksamensprosjekt;leveres;på nytt, eller ny;eksamensbesvarelse;leveres.;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - Ikke bestått

  • Sensorordning

    Eksamen sensureres av en sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Helle Karine Stølevik

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;KDK1200.