EPN-V2

KDK1500 Eksperimenteringer og motsetninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Experiments and contradictions
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette er et emne der eksperimenteringer og ulike metoder for ideutvikling i praktisk-estetisk arbeid står i fokus. Gjennom praktisk arbeid skal studentene prøve ut ulike innfallsvinkler og metoder i spennet mellom frie assosiasjoner og bevisst styring, mellom tilfeldigheter og disiplin.

Den eksperimentelle arbeidsmåten der motsetninger møtes, reflekteres i periodens teoretiske innføringer.

Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.

Anbefalte forkunnskaper

Language of instruction: Norwegian/English

Radiographers work within a complex health and welfare system, and society expects radiographers to contribute to service innovation and systematic and quality-enhancing processes to raise the quality of interprofessional work and/or radiography practice. Through the work on the bachelor thesis, the student will gain experience of studying a delimited area of research in depth, and will have the possibility to develop skills and knowledge required to be able to cooperate in groups that aim to contribute to developing the discipline of radiography. In addition to the ability to cooperate in a scientific community and participate in academic discussions, discipline development and research processes require critical thinking, structured work and knowledge about how to proceed to implement new knowledge in practice. Detailed guidelines for the bachelor thesis will be published on the university's learning platform.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til ulike metoder for idéutvikling
  • har kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst, kunstteori og estetikk
  • har grunnleggende kjennskap til ulike estetiske uttrykksformer og overføringsmuligheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan velge og benytte egnet metode for idéutvikling
  • kan kombinere impulsivitet og kontroll i arbeidsprosessen
  • kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid
  • kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle og bearbeide idéer
  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
  • kan benytte teori i drøfting og vurdering av egen prosess
  • kan presentere prosjekter muntlig og skriftlig

Arbeids- og undervisningsformer

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd før studentene kan fremstille seg til eksamen.

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske passeringskrav være innfridd:

  • muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar

Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når passeringskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

Obligatorisk tilstedeværelse/ og aktivitet i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamen er individuell, og består av to deler som vurderes under ett:

  • Et praktisk arbeid gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid knyttet til emnets læringsutbytte beskrivelser
  • En skriftlig refleksjon Den skriflige reflksjonen skal være på om lag 1200 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

The exam in the course is twofold:

Exam part 1. A theatre project performance with subsequent oral problematisation, discussion and assessment

The assessment is based on aesthetic, ethical and educational criteria. The student must have considered the theatrical style, adaptation to the participants, content of the piece and different framework factors. The students’ reflections and analysis of the performance, and the process up to the final performance, will also be assessed. The exams usually take place individually, but the exam can also be taken in smaller groups.

The performance and oral hearing counts for 60% of the final pass grade. The result of the exam cannot be appealed.

2. Exam part 2.

An written assignment on a issue linked to exam part 1 connected to relevant theory. Ethical, aesthetic and educational considerations related to framework and formal factors are included in the exam. The scope of the assignment is between 3500 and 4000 words (table of contents and bibliography must be added).

The assignment counts for 40% of the final pass grade. The result of the exam can be appealed.

Assessment

A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used for the final assessment.

***

In some cases, the practical/oral group exams can be held as individual exams.

Both parts of the exam must be awarded the grade E or better in order for the student to pass the course.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

A to E for passed. F for failed.

Emneansvarlig

Passed DT1000 Drama and Theatrecommunication or equivalent and DT2000 Dramaturgy or equivalent for students in bachelorprogramme.

Emneoverlapp

Passed first and second year of the programme or equivalent. RAB1050 and RAB1060 are exempt from the progression requirement.