Programplaner og emneplaner - Student
KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Dissemination in digital media
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i ulike digitale medier og programvare egnet for bruk i fagområdet kunst og formidling.
Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.
Emnet har følgende innhold:
- Grafisk layout i kunst og formidling
- Digital bildeproduksjon
- Digital presentasjon
- Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale uttrykksformer
Anbefalte forkunnskaper
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om rettsregler til forebygging av adferdsvansker og omsorgssvikt (bl.a. hjelpetiltak etter barnevernsloven).
- avansert kunnskap om utsatte barn og unges rettigheter, herunder barnets rett til medvirkning
- avansert kunnskap om foreldrenes rettigheter etter omsorgsovertakelser
- avansert kunnskap om rettsreglene for tverretatlig samarbeid
- inngående kunnskap om forholdet mellom barnevernsloven og barneloven
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig identifisere og rettslig analysere juridiske problemstillinger for å sikre barns og foreldres rettigheter.
- analysere rettslige regler slik at motstridende hensyn ivaretas i avveiingen
- dokumentere rettslige vurderinger og beslutninger i henhold til grunnleggende forsvarlighet og rettssikkerhetskrav
- kritisk reflektere over legitimering av ulike tvangsinngrep overfor utsatte barn og unge, og de rettslige grensene mellom tvang og omsorg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for det rettslige grunnlaget for barnevernets rolle og samfunnsmandat
- sikre utsatte barn og unge og deres foreldres rettigheter, rettssikkerhet og menneskerettigheter.
- identifisere og analysere rettslige gråsoner, og bidra til å forebygge svikt og å endre praksis ved behov.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om digitale medier og bruk av ulike programvarer i digital formidling
Ferdigheter
Studenten:
- kan benytte ulike digitale programmer i arbeid med kunst og formidling
- kan presentere og formidle et budskap digitalt
- kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer til ulike digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrett i forhold til digitale bildeuttrykk
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer og veiledning knyttet opp til emnets deler beskrevet under Innhold. Hensikten med emnet er å utvikle den enkeltes digitale kunnskaper, ferdigheter, og uttrykksevne.
Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i emnet (se også punktet Arbeidskrav) både munlig og skriftlig, og at studentene tilegner seg teoretiske- og praktiske ferdigheter gjennom diskusjoner, selvstudium og praktisk arbeid.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av et praktisk, digitalt prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon. Eksamenen er en individuell mappe bestående av to deler som vurderes samlet:
1. Praktisk, digitalt prosjekt
Studenten skal utvikle et praktisk, digitalt uttrykk knyttet opp til emnets innhold.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige refleksjonen skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte1500 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Eksamensresultatet kan påklages.
Gydlig fravær - ikke bestått
Studenter som får vurderingen Ikke bestått, eller som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved ny/utsatt eksamen vil enten en ny eksamensoppgave gis ut, eller den samme eksamensoppgaven gis ut på nytt for forbedring.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamensprosjektet vurderes til Bestått - ikke bestått .
Sensorordning
To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Emneansvarlig
Ingen forkunnskapskrav.
Emneoverlapp
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete oppgaver, domsanalyser, i tillegg til forelesninger.