EPN-V2

KDK1400 Art and Dissemination in digital media Course description

Course name in Norwegian
Kunst og formidling i digitale medier
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i ulike digitale medier og programvare egnet for bruk i fagområdet kunst og formidling.

Digitale medier blir tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.

Emnet har følgende innhold:

  • Grafisk layout i kunst og formidling
  • Digital bildeproduksjon
  • Digital presentasjon
  • Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale uttrykksformer

Recommended preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan synliggjøre hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv
  • kan drøfte hvordan problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås fra ulike perspektiver
  • kan formidle betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
  • kan drøfte menneskerettigheter, relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan drøfte sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • kan analysere tverrprofesjonelt, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan tydeliggjøre forhold som påvirker samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan løfte frem og analysere juridiske problemstillinger knyttet til arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter og likeverdige tjenester
  • kan reflektere over hjelpeapparatets rolle og organisering, herunder dets makt, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglige kunnskaper og profesjonelle ferdigheter relatert til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
  • kan kommunisere om relevant tematikk knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om digitale medier og bruk av ulike programvarer i digital formidling

Ferdigheter

Studenten:

  • kan benytte ulike digitale programmer i arbeid med kunst og formidling
  • kan presentere og formidle et budskap digitalt
  • kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer til ulike digitale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrett i forhold til digitale bildeuttrykk

Teaching and learning methods

I emnet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer og veiledning knyttet opp til emnets deler beskrevet under Innhold. Hensikten med emnet er å utvikle den enkeltes digitale kunnskaper, ferdigheter, og uttrykksevne.

Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i emnet (se også punktet Arbeidskrav) både munlig og skriftlig, og at studentene tilegner seg teoretiske- og praktiske ferdigheter gjennom diskusjoner, selvstudium og praktisk arbeid.

Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

Course requirements

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse i undervisningen, og studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær for å kunne fremstilles til eksamen i emnet.

Assessment

Eksamen består av et praktisk, digitalt prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon. Eksamenen er en individuell mappe bestående av to deler som vurderes samlet:

1. Praktisk, digitalt prosjekt

Studenten skal utvikle et praktisk, digitalt uttrykk knyttet opp til emnets innhold.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige refleksjonen skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte1500 ord.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Eksamensresultatet kan påklages.

Gydlig fravær - ikke bestått

Studenter som får vurderingen Ikke bestått, eller som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved ny/utsatt eksamen vil enten en ny eksamensoppgave gis ut, eller den samme eksamensoppgaven gis ut på nytt for forbedring.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamensprosjektet vurderes til Bestått - ikke bestått .

Examiners

Undervisningspråk: Norsk

Emnet gir kunnskap om og innsikt i ulike, sentrale perspektiver på psykisk helse, psykiske lidelser, skadelig rusbruk og avhengighet, samt historisk, politisk og ideologisk utvikling innen fagområdet.

Studenten får inngående kunnskap og forståelse om psykisk helse- og rusarbeid, både i et samfunnsperspektiv og relatert til egen yrkesutøvelse.

Brukerperspektivet, med vekt på samvalg og samhandling mellom brukerne, tjenestene og profesjonene vil stå sentralt. Kommunikasjon og samhandling med pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere vektlegges. Verdimessige, etiske og juridiske aspekter er gjennomgående i emnet.

Course contact person

Opptak til studiet.

Overlapping courses

Forelesning, workshop/gruppearbeid, selvstudier, pensum til hver undervisningsøkt, gruppearbeid med skriftlig etterarbeid.