Programplaner og emneplaner - Student
KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Dissemination in digital media
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course will comprise a mix of lectures, discussions and hands-on exercises. Students will end the course with a paper and a presentation in which they discuss one of the theories covered in the curriculum. There will be a meeting set aside for student presentations.
Anbefalte forkunnskaper
;KDK1;Innføring i kunstfaglige prosesser.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
- kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
- kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasient kommunikasjon
- kan referere til relevante etiske teorier og profesjonsetikk
- kan beskrive de yrkesetiske retningslinjenes innhold og funksjon
- kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis
- kan beskrive lover, regler, og prinsipper relatert til strålevern
- kan forklare begrepet ioniserende stråling
- kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
- kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
- kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
- kan forklare begrepet stråledoser
- kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
- kan forklare hvordan stråling detekteres
- kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
- kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
- kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
- kan beskrive bildelagringssystemet, Picture archiving and communication system (PACS
- kan beskrive ulike elementer ved postprosessering
- kan beskrive ulike organers strålefølsomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
- identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
- forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
- anvende kunnskap om utfordringer knyttet til kommunikasjon med pasienter, pårørende og kollegaer
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
- forstå de grunnleggende prinsippene innen strålevern
- anvende et røntgenlaboratorium
Innhold
Emnet strekker seg over om lag 9;uker og har følgende innhold:;
- Grafisk layout i kunst og formidling;
- Digital bildeproduksjon;;
- Digital presentasjon;;
- Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale uttrykksformer;;
Arbeids- og undervisningsformer
The assessment consists of an individual six hour school exam.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
English-English dictionary
Vurdering og eksamen
Grade scale A - F
Hjelpemidler ved eksamen
The exam is graded by an internal and an external examiner.
A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.
Vurderingsuttrykk
Rune Halvorsen
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.
Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.
Emneansvarlig
5 studiepoeng overlapp med RAD1000 Helseprofesjonenes grunnlag og 10 studiepoeng overlapp med RAD1100 Strålefysikk.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.