EPN-V2

KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Dissemination in digital media
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course will comprise a mix of lectures, discussions and hands-on exercises. Students will end the course with a paper and a presentation in which they discuss one of the theories covered in the curriculum. There will be a meeting set aside for student presentations.

Anbefalte forkunnskaper

;KDK1;Innføring i kunstfaglige prosesser.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
  • kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
  • kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasient kommunikasjon
  • kan referere til relevante etiske teorier og profesjonsetikk
  • kan beskrive de yrkesetiske retningslinjenes innhold og funksjon
  • kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis
  • kan beskrive lover, regler, og prinsipper relatert til strålevern
  • kan forklare begrepet ioniserende stråling
  • kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
  • kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
  • kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
  • kan forklare begrepet stråledoser
  • kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
  • kan forklare hvordan stråling detekteres
  • kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
  • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
  • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
  • kan beskrive bildelagringssystemet, Picture archiving and communication system (PACS
  • kan beskrive ulike elementer ved postprosessering
  • kan beskrive ulike organers strålefølsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
  • identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
  • forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
  • anvende kunnskap om utfordringer knyttet til kommunikasjon med pasienter, pårørende og kollegaer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
  • forstå de grunnleggende prinsippene innen strålevern
  • anvende et røntgenlaboratorium

Innhold

Emnet strekker seg over om lag 9;uker og har følgende innhold:;

  • Grafisk layout i kunst og formidling;
  • Digital bildeproduksjon;;
  • Digital presentasjon;;
  • Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale uttrykksformer;;

Arbeids- og undervisningsformer

The assessment consists of an individual six hour school exam.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

English-English dictionary

Vurdering og eksamen

Grade scale A - F

Hjelpemidler ved eksamen

The exam is graded by an internal and an external examiner.

A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Vurderingsuttrykk

Rune Halvorsen

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.

Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Emneansvarlig

5 studiepoeng overlapp med RAD1000 Helseprofesjonenes grunnlag og 10 studiepoeng overlapp med RAD1100 Strålefysikk.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.