Programplaner og emneplaner - Student
KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to artistic processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det arbeides kunstnerisk og teoretisk med menneskekroppen.
Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstneriske prosesser. Gjennom ulike format får studenten øving i å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.
Anbefalte forkunnskaper
Individuell muntlig presentasjon på inntil 15 minutter og inntil 15 minutters samtale som skal fremføres for medstudenter og sensorer. Studenten skal utarbeide en skriftlig tekst som utdyper de valgte metodologiske perspektivene og som leveres sensorene på eksamensdagen, omfang 900 ord (+/- 10 %). Teksten skal danne grunnlaget for presentasjonen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten fremlegge en bearbeidet versjon av den skriftlige teksten som danner grunnlag for presentasjonen. Ved senere forsøk fremlegges ny oppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
- har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst og kunsthistorie
- har kunnskap om materialer som brukes i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike metoder for idéutvikling
- kan benytte egnede redskaper, materialer og teknikker for å visualisere menneskekroppen
- kan anvende egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet, og det benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.
Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:
- Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling.
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell eksamen med utarbeidelse av kunstnerisk verk og skriftlig refleksjon.
Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et kunstnerisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som får vurderingen Ikke bestått, eller som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved ny/utsatt eksamen vil enten en ny eksamensoppgave gis ut, eller den samme eksamensoppgaven gis ut på nytt for forbedring.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om tematiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til barnehagerelevant forskning
- har utviklet sin kunnskap om forskningsdesign, forskningsoversikter, forskningsmetoder, analyse og forskningsetikk
- har særskilt kunnskap om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan lese, forstå, orientere seg i og formidle forskning
- kan lage en oversikt over aktuell forskning innenfor et bestemt felt
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
- kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller
Generell kompetanse
Studenten
- kan lese forskningspublikasjoner og identifisere likheter og forskjeller i hvordan publikasjonene er bygd opp
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsdesign og metodologi i barnehagerelevant forskning
- kan utvikle et forskningsdesign og kritisk reflektere over metodologien i eget prosjekt
- kan identifisere forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehagerelevant forskning
Sensorordning
Forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet er aktuelle arbeidsformer i emnet. Emnet krever en stor grad av selvstendighet hos studenten, både i arbeid med forskningsoversikter og metodologiske problemstillinger.
Emneansvarlig
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Studenten skal lage en poster som gir en oversikt over forskning innenfor et tema som er relevant for barnehagefeltet. Posteren skal utarbeides innenfor et oppgitt format, presenteres og gjøres digitalt tilgjengelig for alle studentene. Studentene skal gi tilbakemelding på minst én presentasjon. Omfang: Én poster og en 10-15-minutters presentasjon. Arbeidet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
- Planlegge og gjennomføre et møte med en forsker/forskergruppe ved OsloMet. Møtet skal handle om metode eller metodologi (omfang min. 45 minutter) og gjennomføres i gruppe.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge retningslinjer for kildehenvisning følges.