EPN

KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to artistic processes
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det arbeides praktisk-estetisk og teoretisk med menneskekroppen. Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas. 

Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid. 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav 

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: 

Kunnskap 

Studenten   

  • kjenner til ulike metoder for idéutvikling 

  • har grunnleggende kjennskap til menneskekroppens anatomi og dynamikk 

  • har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur 

  • har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst, kunsthistorie og kunstteori 

  • har kunnskap om materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper i materialbearbeiding til å ta hensiktsmessige og miljøbesparende materialvalg 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende egnede redskaper, materialer og teknikker innen todimensjonale medier 

  • kan visualisere og formidle menneskekroppen   

  • kan velge ut, og ta i bruk, egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid 

 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan utvikle, bearbeide og presentere idéer 

  • kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser 

  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering 

  • har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger 

  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid  

Arbeids- og undervisningsformer

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.  

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. 

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:  

  • muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar 

Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett. 

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. 

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk-estetisk eksamen med skriftlig refleksjon.

Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.  

Eksamensresultatet kan påklages. 

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F 

Sensorordning

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Emneansvarlig

Birte Brekketo og Ilmi G. Mathiesen

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.