Programplaner og emneplaner - Student
KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to artistic processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det;arbeides;praktisk-estetisk og teoretisk med menneskekroppen. Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.;
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.;
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav;
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse;slik:;
Kunnskap;
Studenten;;;
- kjenner;til ulike metoder for idéutvikling;
- har grunnleggende kjennskap til menneskekroppens anatomi og dynamikk;
- har oversikt over;hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur;
- har grunnleggende kunnskap om begreper;knyttet til fagområdet kunst, kunsthistorie og kunstteori;
- har;kunnskap om materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper i materialbearbeiding til å ta hensiktsmessige og miljøbesparende materialvalg;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan anvende egnede redskaper, materialer og teknikker;innen todimensjonale medier;
- kan visualisere og formidle menneskekroppen;;;
- kan velge ut,;og ta i bruk,;egnede arbeidsmetoder og;visuelle;virkemidler i eget arbeid;
;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan utvikle, bearbeide og presentere idéer;
- kan begrunne egne valg knyttet til;kunstfaglige;prosesser;
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering;
- har kjennskap til opphavsrettslige;problemstillinger;
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid;;
Arbeids- og undervisningsformer
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.;;
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på;OsloMet;og de ressursene som tilbys der.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav;være innfridd:;;
- muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar;
Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid,;vurderes gruppen under ett.;
Obligatorisk tilstedeværelse;i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.;
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk-estetisk eksamen med skriftlig refleksjon.
Gjennom en;kunstfaglig;prosess skal studenten utvikle;en;idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal;leveres;sammen;med en;skriftlig;refleksjon;på om lag 1200 ord.;;
Eksamensresultatet kan;påklages.;
Se;undervisningsplanene;for;nærmere;informasjon om eksamen.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F;
Sensorordning
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.;
Emneansvarlig
Birte Brekketo og Ilmi G. Mathiesen
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.