Studieinfo emne KDK1300 2022 HØST
KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to artistic processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det arbeides praktisk-estetisk og teoretisk med menneskekroppen. Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
kjenner til ulike metoder for idéutvikling
har grunnleggende kjennskap til menneskekroppens anatomi og dynamikk
har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst, kunsthistorie og kunstteori
har kunnskap om materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper i materialbearbeiding til å ta hensiktsmessige og miljøbesparende materialvalg
Ferdigheter
Studenten
kan anvende egnede redskaper, materialer og teknikker innen todimensjonale medier
kan visualisere og formidle menneskekroppen
kan velge ut, og ta i bruk, egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
kan utvikle, bearbeide og presentere idéer
kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger
kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:
muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar
Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk-estetisk eksamen med skriftlig refleksjon.
Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Birte Brekketo og Ilmi G. Mathiesen
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.