EPN-V2

KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to artistic processes
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det;arbeides;praktisk-estetisk og teoretisk med menneskekroppen. Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.;

Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.;

Anbefalte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav;

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse;slik:;

Kunnskap;

Studenten;;;

  • kjenner;til ulike metoder for idéutvikling;
  • har grunnleggende kjennskap til menneskekroppens anatomi og dynamikk;
  • har oversikt over;hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur;
  • har grunnleggende kunnskap om begreper;knyttet til fagområdet kunst, kunsthistorie og kunstteori;
  • har;kunnskap om materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper i materialbearbeiding til å ta hensiktsmessige og miljøbesparende materialvalg;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan anvende egnede redskaper, materialer og teknikker;innen todimensjonale medier;
  • kan visualisere og formidle menneskekroppen;;;
  • kan velge ut,;og ta i bruk,;egnede arbeidsmetoder og;visuelle;virkemidler i eget arbeid;

;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan utvikle, bearbeide og presentere idéer;
  • kan begrunne egne valg knyttet til;kunstfaglige;prosesser;
  • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering;
  • har kjennskap til opphavsrettslige;problemstillinger;
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid;;

Arbeids- og undervisningsformer

Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.;;

Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på;OsloMet;og de ressursene som tilbys der.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.;

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav;være innfridd:;;

  • muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar;

Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid,;vurderes gruppen under ett.;

Obligatorisk tilstedeværelse;i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.;

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk-estetisk eksamen med skriftlig refleksjon.

Gjennom en;kunstfaglig;prosess skal studenten utvikle;en;idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal;leveres;sammen;med en;skriftlig;refleksjon;på om lag 1200 ord.;;

Eksamensresultatet kan;påklages.;

Se;undervisningsplanene;for;nærmere;informasjon om eksamen.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F;

Sensorordning

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Emneansvarlig

Birte Brekketo og Ilmi G. Mathiesen

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.