Programplaner og emneplaner - Student
KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to artistic processes
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Det arbeides praktisk-estetisk og teoretisk med menneskekroppen. Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.
-
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til ulike metoder for idéutvikling
- har grunnleggende kjennskap til menneskekroppens anatomi og dynamikk
- har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
- har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst, kunsthistorie og kunstteori
- har kunnskap om materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper i materialbearbeiding til å ta hensiktsmessige og miljøbesparende materialvalg
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede redskaper, materialer og teknikker innen todimensjonale medier
- kan visualisere og formidle menneskekroppen
- kan velge ut, og ta i bruk, egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle, bearbeide og presentere idéer
- kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:
- muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar
Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er individuell.
Praktisk-estetisk arbeid med skriftlig refleksjon.
Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneansvarlig
Birte Brekketo og Ilmi G. Mathiesen
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.