EPN-V2

KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to artistic processes
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Det arbeides praktisk-estetisk og teoretisk med menneskekroppen. Hvordan mennesket har sett på seg selv og fremstilt seg selv, står i fokus. Det undervises i menneskekroppens anatomi og dynamikk, men en vid forståelse av menneskekroppens muligheter til uttrykk ivaretas.

    Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Ingen utover opptakskrav

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til ulike metoder for idéutvikling
    • har grunnleggende kjennskap til menneskekroppens anatomi og dynamikk
    • har oversikt over hvordan menneskekroppen omtales i kunsthistorisk litteratur
    • har grunnleggende kunnskap om begreper knyttet til fagområdet kunst, kunsthistorie og kunstteori
    • har kunnskap om materialer livsløp, miljøpåvirkning, oppbygning og egenskaper i materialbearbeiding til å ta hensiktsmessige og miljøbesparende materialvalg

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende egnede redskaper, materialer og teknikker innen todimensjonale medier
    • kan visualisere og formidle menneskekroppen
    • kan velge ut, og ta i bruk, egnede arbeidsmetoder og visuelle virkemidler i eget arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle, bearbeide og presentere idéer
    • kan begrunne egne valg knyttet til kunstfaglige prosesser
    • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
    • har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger
    • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.

    Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:

    • muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar

    Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid, vurderes gruppen under ett.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er individuell.

    Praktisk-estetisk arbeid med skriftlig refleksjon.

    Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.

    Eksamensresultatet kan påklages.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Birte Brekketo og Ilmi G. Mathiesen

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 15 studiepoeng mot KDK1100.