EPN-V2

KARO6350 Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Counselling in a sociopolitical context
Studieprogram
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om institusjoners ansvar for å sikre gode psykososiale oppvekstmiljø og oppvekstvilkår
  • har kunnskap om kartleggingsarbeid på individuelt og organisasjonsmessig plan
  • har kunnskap om ulike organisasjoner innenfor hjelpesektoren og verdien av tverretatlig samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til at personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker etablerer kontakt med nødvendige hjelpeinstanser
  • kan etablere nettverk med andre institusjoner i hjelpesammenheng
  • kan initiere og lede arbeidet mot skolevegring og frafall i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere kartleggings- eller utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogisk rådgivning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan observere, analysere og henvise utsatte og sårbare grupper ved behov
  • har forståelse for og innsikt i utsatte gruppers livssituasjon fra et samfunnsperspektiv
  • har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte og utsatte personer
  • er bevisst på etiske perspektiver i møte med utsatte og sårbare personer

Innhold

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
  • har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe.
    1. Utforme prosjektskisse. Skriftlig gruppeoppgave, omfang 400-800 ord.
    2. En logg over framdrift og utfordringer underveis i kartleggings- eller utviklingsarbeidet, inkl. om samarbeidet i studentgruppa. Individuell skriftlig oppgave. Omfang 400-800 ord eller videologg på 2-4 minutter.
  2. Erfaringer fra arbeidet skal deles med medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Gruppeoppgave, muntlig presentasjon, 15-30 minutter pr gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer av kartleggings- eller utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte.

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

Sensorordning

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.