Programplaner og emneplaner - Student
KARO6350 Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Counselling in a sociopolitical context
- Studieprogram
-
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om institusjoners ansvar for å sikre gode psykososiale oppvekstmiljø og oppvekstvilkår
- har kunnskap om kartleggingsarbeid på individuelt og organisasjonsmessig plan
- har kunnskap om ulike organisasjoner innenfor hjelpesektoren og verdien av tverretatlig samarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til at personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker etablerer kontakt med nødvendige hjelpeinstanser
- kan etablere nettverk med andre institusjoner i hjelpesammenheng
- kan initiere og lede arbeidet mot skolevegring og frafall i skolen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere kartleggings- eller utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogisk rådgivning
Generell kompetanse
Studenten
- kan observere, analysere og henvise utsatte og sårbare grupper ved behov
- har forståelse for og innsikt i utsatte gruppers livssituasjon fra et samfunnsperspektiv
- har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte og utsatte personer
- er bevisst på etiske perspektiver i møte med utsatte og sårbare personer
Innhold
Sentrale temaer i emnet:
- Tverretatlig samarbeid og systemforståelse
- Kartlegging og utviklingsarbeid
- Konflikthåndtering
- Selvmord
- Frafall i utdanning og arbeid
- Kriminalomsorg
- Kulturforståelse, mangfold og utenforskap i sosialpedagogisk rådgivning
- Etikk i rådgivningssituasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe.
- Utforme prosjektskisse. Skriftlig gruppeoppgave, omfang 400-800 ord.
- En logg over framdrift og utfordringer underveis i kartleggings- eller utviklingsarbeidet, inkl. om samarbeidet i studentgruppa. Individuell skriftlig oppgave. Omfang 400-800 ord eller videologg på 2-4 minutter.
- Erfaringer fra arbeidet skal deles med medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Gruppeoppgave, muntlig presentasjon, 15-30 minutter pr gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker, redskap og estetiske virkemidler
- har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer innenfor håndverk, design, arkitektur og kunst kan tolkes og brukes som utgangspunkt for barn og unges skapende arbeid for barn og unge gjennom hele grunnskoleløpet, - også i begynneropplæringen.
- har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering
Kunnskap særlig rettet mot trinn 1-7
Studenten
- har kunnskap om barns to- og tredimensjonale ytringsformer med tilhørende teorier om estetiske læringsprosesser, opplevelse, leik og kreativitet
Kunnskap særlig rettet mot trinn 5-10
Studenten
- har kunnskap om forholdene mellom natur, kulturelle uttrykksformer, verdisyn, kvalitet og etikk
Ferdigheter
Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- kan arbeide målrettet med ideutvikling, dokumentasjon og vurdering, også av egne skapende prosesser
- kan formidle mangfoldet i lokal og global kunst- og formkultur på varierte måter og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
- kan formidle valg av inspirasjonskilder, arbeidsmetoder, virkemidler, materialer, teknikker, verktøy og læremidler
- kan bruke og vedlikeholde redskap, apparat og maskiner og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
- kan bruke tegning både som språkform og som verktøy i skissearbeid, konseptutvikling og arbeidstegninger i gitt målestokk
- kan bruke fagets innhold, arbeidsmåter og teori i undervisningsplanlegging, gjennomføring og læringsorientert vurdering på en måte som også ivaretar de fem grunnleggende ferdighetene
- kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer
Generell kompetanse
Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser, krever konsentrasjon og aktiviserer kroppen
- kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- kan gjøre rede for hvordan valg av materialer, arbeidsformer og tema bidrar til gjenbruk, vedlikehold og omtanke for miljøet
- kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer
Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 5-10
Studenten
- er fortrolig med erfaringsbaserte læringsformer og har innsikt i hvordan selvstendige undersøkelser og skapende arbeidsformer kan bidra til å løse ulike form- relaterte problem
Vurderingsuttrykk
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.
Undervisningen på Kunst og håndverk 1 er bygget opp rundt fire arbeidskrav som dekker fagets hovedområder håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Undervisningen er organisert slik at hver undervisningsperiode avsluttes med innlevering av et arbeidskrav. Dette er en mappeinnlevering som består av praktisk arbeid/produkt og ulike varianter av prosessdokumentasjon. Alle arbeidskravene utføres individuelt og innleveres på dato fastsatt av faglærer. De fire arbeidskravene dekker samlet fagets hovedområder som nevnt ovenfor.
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal arbeide praktisk skapende med disse hovedområdene, samt knytte dette til relevant fagstoff og didaktikk. Implisitt i dette ligger også verkstedarbeid hvor utvikling av håndverksferdigheter og håndlag er sentralt.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Sensorordning
Alle.