Programplaner og emneplaner - Student
KARO6300 Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og prinsipper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Counselling: basic principles
- Studieprogram
-
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i et ph.d.-program. Ved ledige plasser er emnet åpent for andre interesserte med mastergrad eller tilsvarende utdanning. OsloMet-ansatte og studenter prioriteres ved opptak.
Opptakskrav
Dette emnet er primært lagt til rette for stipendiater som er tatt opp på et PhD program ved OsloMet – storbyuniversitetet. Dersom det er ledige plasser, vil det åpnes for at (i) stipendiater ved andre PhD programmer, (ii) masterstudenter ved OsloMet, og (iii) masterstudenter ved andre læresteder kan delta, i prioritert rekkefølge.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sårbare og marginaliserte grupper
- har kunnskap om rettigheter og verdien av et godt psykososialt oppvekstmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker
- kan tolke kartlegginger og undersøkelser og sette inn nødvendige forebyggende tiltak
- kan veilede elever knyttet til mobbing, skolevegring og frafall i skolen
- kan veilede og støtte personer som har behov for hjelp til helsebringende aktivitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan klarlegge individers behov for hjelp og vurdere alternative tiltak og oppfølginger
- har forståelse for og innsikt i sårbare og marginaliserte menneskers livssituasjon
Innhold
‘Statistiske metoder – en innføring’ starter med generell informasjon og en kort repetisjon av nøkkelbegreper innen anvendt statistikk (f.eks. gjennomsnitt, median, standardavvik, signifikanstesting, etc.). Forskjellene mellom statistiske sammenhenger og kausalforhold diskuteres, etterfulgt av en relativt dyptpløyende gjennomgang av OLS analyse siden denne er en helt sentral byggekloss for flere av de mer ‘avanserte’ analyseteknikkene. Ulike typer kausalanalyser blir også dekket i nokså bredt omfang, og det legges særlig opp til en grundig gjennomgang av individnivå fast effekt, diff-in-diff, propensity score matching, og structural equation modeling (SEM). I tillegg skal vi innom instrumentvariabel-metode (IV), regression discontinuity, og flernivåanalyse, men ikke i like stor utstrekning (dette vil muligens endres dersom kursdeltagerne ønsker mer fokus på disse eller andre analyseteknikker). Det veksles mellom klasseromsundervisning og arbeid i laben.
Arbeids- og undervisningsformer
Som forskere er vi ofte ute etter å finne systematikk i store mengder data, og vi vil aller helst være sikker på at denne systematikken ikke kun er et resultat av tilfeldigheter og annen ‘støy’. Det finnes mange ulike typer statistiske metoder som kan benyttes for å finne frem til slik systematikk, og det har blitt mer og mer vanlig med såkalte kausalanalyser innen samfunnsvitenskapene i de seneste årene. Alle disse analyseteknikkene har styrker og svakheter som det er viktig å kjenne til. ‘Statistiske metoder – en innføring’ tar sikte på å gi kursdeltagerne en bred oversikt over statistiske metoder, samt muligheten til å gå i dybden på en eller flere av disse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 1500-2500 ord.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av semesteroppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Godkjent deltakelse på emnet og bestått oppgave gir 10 studiepoeng. Deltagerne skal skrive og levere inn en oppgave på ca. 15 sider, med skriftstørrelse 12 og dobbel linjeavstand. Temaet er valgfritt, men bør aller helst være nært forbundet med ph.d.- (eller mastergrads-) prosjektet som deltageren er i gang med. Oppgaven leveres senest to måneder etter siste kursdag. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått. En presis problemstilling, overbevisende bruk av pensumlitteratur, samt metodisk kompetanse vektlegges i vurderingen. Innleverte oppgaver som vurderes til ‘ikke bestått’ kan leveres inn på nytt i en revidert form/versjon, én gang innen en nærmere angitt frist.
Bestått oppgave er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng.
Vurderingen av innlevert oppgave gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Klageadgang
Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.