Programplaner og emneplaner - Student
KARD6320 Sykepleie og kardiologi del B Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cardiac Nursing and Cardiology part B
- Studieprogram
-
Videreutdanning i kardiologisk sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet viderefører avansert anatomi og fysiologi, og behandling av den kritisk syke kardiologiske pasienten vektlegges. Det fokuseres på å leve med kronisk hjertesykdom. Det gis HLR-sertifisering på nivå tilpasset den enkelte student. Studentene trenes i simulering med kardiologiske kasuistikker, og kliniske undersøkelser.
Forkunnskapskrav
Emnet har hovedfokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om rollen som veileder og coach
Ferdigheter
Studenten har:
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser
Generell kompetanse
Studenten har:
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
- grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
- grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord
- Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord pr logg.
- Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord
Ny og utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.