EPN-V2

KARD6310 Cardiac Nursing and Cardiology part A Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie og kardiologi del A
Study programme
Suplementary Education in Cardiological Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på avansert kardiologisk sykepleie og hjertesykdommer. Avansert anatomi og fysiologi videreføres. Emnet tar for seg iskemisk hjertesykdom, hvilke følger det kan få, og aktuelle undersøkelsesmetoder ved ulike hjertesykdommer. Omsorg for pasient og pårørende vektlegges.

Required preliminary courses

Arbeidskravene i emnet KARD 6120 må være godkjent for å avlegge eksamen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan kritisk vurdere struktur og funksjon i hjerte- og karsystemet hos friske og ved sykdom
  • kan kritisk vurdere risikofaktorer for hjertesykdom, samt primær- og sekundærforebygging av hjertesykdom
  • kan drøfte diagnostikk og utredning av pasienter med hjertesykdom
  • kan drøfte medikamentelle, invasive og kirurgiske behandlingsformer ved hjerte-og karsykdom

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan utøve sykepleie av høy kvalitet med fokus på pasientens og pårørendes behov og deresopplevelser av situasjonen
  • kan utøve sykepleie av høy kvalitet med fokus på aktiv pasientmedvirkning, omsorg, helsetjenestens verdier og aktuelle rammer for helsetjenesten
  • har kompetanse til å gjennomføre prosedyrer for alvorlige arytmier og akutt iskemi
  • kan beherske tolkning av EKG ved iskemi og rytmeforstyrrelser
  • kan anvende kunnskap om patofysiologi og hjertesykdommer til å overvåke, pleie og gjennomføre forordnet medisinsk behandling

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan tilpasse sykepleietilbudet til pasientens helsesvikt, ressurser og kulturbakgrunn
  • kan opptre med faglig innsikt og menneskelig kompetanse i akutte sykdomssituasjoner som oppstår under behandlingsforløpet
  • kan integrere veiledning og informasjonsoverføring i sykepleien, og slik fremme kardiologiske pasienters evne til aktiv pasientmedvirkning og mestring av egenomsorg

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, hospitering, gruppearbeid, øvingspost og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En skriftlig oppgave i sykdomslære på ca. 500 ord
  • En dags hospitering på egenvalgt sted, som godkjennes av universitetet
  • Minimum 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid

Assessment

Studenten må ha bestått alle emner i 1. og 2. studieår.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • velge ut egnete materialer til det aktuelle oppdraget basert på kunnskap om materialer, teknologi og framstillingsteknikk
  • analysere utfordringer knyttet til konstruksjonsprinsipper og materialbehandling i kliniske kasus
  • gjøre rede for betydningen av godt samarbeid i et tannteknisk laboratorium og i tannhelseteamet
  • gjøre rede for tannhelseteamets ulike yrkesroller og ansvarsforhold i det tverrfaglige samarbeidet
  • forklare prinsippene for aktiv lytting og betydningen av kongruens i verbal kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten kan:

  • produsere studiemodeller, individuelle avtrykkskjeer og prøveplater for bittregistrering med god funksjon og presentabelt utseende
  • fremstille hele proteser og helsett i normal og kryssbitt med god artikulasjon, passform og estetikk,
  • designe og produsere spoonprotese, hard bittskinne (Michiganskinne) og ortodontisk stabiliseringsplate (Hawley) med akseptabel funksjon og estetikk med tilfredsstillende funksjon og estetikk
  • under veiledning designe metallskjeletter til partielle proteser med tilfredsstillende passform og estetikk
  • planlegge egen arbeidsdag og organisere arbeidsfordeling og arbeidsprosesser hensiktsmessig
  • kommunisere muntlig, skriftlig og digitalt med hensyn til valg av løsningsalternativer og konstruksjonsprinsipper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere seg med yrkesfeltet og eget kunnskapsbehov
  • utvise vilje og evne til å nyttiggjøre seg veiledning og konstruktiv tilbakemelding
  • utvise vilje og evne til resultatorientert samarbeid og profesjonell kommunikasjon i en yrkesmessig sammenheng
  • gjenkjenne og vurdere faglige handlinger i praksis i henhold til gjeldende lovverk og yrkesetiske retningslinjer peke på strategier for konfliktløsning
  • dokumentere og reflektere kritisk over kvaliteten på eget faglig arbeid

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformene henger nært sammen med læringsutbyttene og veksler mellom ferdighetstrening og veiledning på praksisstedet, skriftlige oppgaver og selvstudier. Studieprogresjonen kvalitetssikres gjennom studentens prosessbok, tilbakemelding på innleverte oppgaver, jevnlige oppfølgingssamtaler mellom studenten og opplæringsansvarlig, samt tett dialog mellom utdanningen og praksisstedet.

Examiners

Praksis

Emnet har en 16 ukers praksisperiode som normalt er ved en tannteknisk bedrift.

Ved halvgått praksisperiode vil faglærer i samarbeid med praksisbedriften gi studenten en midtveisvurdering av faglig progresjon og skikkethet. Vurderingen skal være basert på innlevert prosessbok og opplæringsansvarliges vurdering. For de øvrige bestemmelsene som gjelder for praksis, vises til forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus av 26.6.2012.

Praksisperioden må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen.