EPN-V2

K2MB6100 Matematikk 2 for trinn 1-7, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics Level 1-7, Subject 1
Studieprogram
Matematikk 2MB, 1.-7. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om utvikling og oppbygging av programmer, og prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
  • Har kunnskap om bruk av programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler, funksjoner og objekter
  • Har kunnskap om ulike programmeringsspråk og plattformer for opplæring i programmering
  • Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
  • Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
  • Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
  • Kan lese og kommentere enkel tekstbasert programkode
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
  • Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
  • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsning og dybdelæring
  • Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering

Læringsutbytte

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.;

Praksis

Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

Innhold

Emnet har hovedfokus på visuell programmering, men også enkel tekstbasert programmering. Emnet tar også opp dokumentasjon av kode, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering, men også sammenhengen mellom visuelle og tekstbaserte løsninger. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Visuell programmering og programmeringsprinsipper.
  • Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
  • Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav består av tre oppgavebesvarelser i gruppe. Omfang: 600-5400 ord per besvarelse. Oppgavebesvarelsene er knyttet til faglige og didaktiske tema, og inkluderer også drøfting av erfaringer i etterkant av den enkelte studentens arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) opp mot nyere forskning. En av oppgavene er knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har tre samlinger. Samlingene går over to hele dager. Fysisk oppmøte på alle samlinger er obligatorisk.

For mer utfyllende informasjon, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende eksamen gjennomføres i høstsemesteret.

K2MB6100:;Individuell muntlig eksamen.;Høstsemester. A-F.

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i arbeidskravene. Omfang: om lag 30 minutter.;

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern;sensor;og en ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.