EPN-V2

K1MB6100 Matematikk 1 for trinn 1-7, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1 for Grades 1-7, Course 1
Studieprogram
Matematikk 1MB, 1.-7. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Overordnet mål for emnet er at studentene utvikler en handlingsrettet lærerkompetanse i matematikk. Det betyr å kunne legge til rette for praktisk, utforskende og teoretisk arbeid som ivaretar og utvikler elevenes matematikkunnskap. Undervisningen er forskningsbasert og det teoretiske grunnlaget vil omfatte kunnskaper i og om matematikk som fag, om barns læring og utvikling av kunnskap i matematikk, og om undervisning i matematikk. Undersøkende virksomhet og modellering vil stå sentralt gjennom hele emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til matematikk 1MB trinn 1-7.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig tallforståelse, regning og overgangen fra aritmetikk til algebra, med et spesielt fokus på begynneropplæringen
  • har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen barnehage/skole
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har kunnskap om matematikkens historiske utviklingFerdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder knyttet til tall, tallregning og overgangen fra aritmetikk til algebra fra ulike perspektiver på kunnskap og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig

Innhold

Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert omkring barnetrinnets matematikk; spesielt tall og tallforståelse, de fire regningsartene og overgangen fra aritmetikk til algebra. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.

Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Realistisk matematikkundervisning, matematisk kompetanse, problemløsning og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert i tre samlinger i høstsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene er obligatoriske. Høgskolens digitale læringsplattform vil bli brukt aktivt. Studentene arbeider i faste grupper gjennom hele studieåret. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring.

Praksis

Studiet legger opp til praksisnærhet. Det er derfor nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen i studietiden. Studentene skal gjennomføre observasjon og utprøving av undervisningsopplegg mellom samlingene, slik at opplegg og teorier som blir belyst i studiet, kan bli prøvd ut med elever og drøftet ut fra teori i etterkant.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav består av tre oppgavebesvarelser i gruppe. Omfang: 600-5400 ord per besvarelse. Oppgavebesvarelsene er knyttet til faglige og didaktiske tema, og inkluderer også drøfting av erfaringer i etterkant av arbeid med elever opp mot teorien i kurset (for eksempel observasjon, samtale, undervisning. Et av arbeidskravene er knyttet til prealgebra/ algebra og inkluderer utprøving i eget klasserom og refleksjon rundt undervisningskunnskap. Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeid kan gjennomføre arbeidskravet individuelt.

Arbeidskravene i emnet danner grunnlag for muntlig eksamen.

For mer utfyllende informasjon, se emneplanens hoveddel.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

En vesentlig del av læringen i emnet er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har tre samlinger. Samlingene går over to hele dager. Alle samlinger er obligatoriske.

For mer utfyllende informasjon, se emneplanens hoveddel.

Vurdering og eksamen

Avsluttende eksamen gjennomføres i høstsemesteret.

Eksamen: Individuell muntlig eksamen. Karakterskala: A-F

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i arbeidskravene. Omfang: om lag 30 minutter. Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

I dette emnet skal studenten utarbeide en prosjektbeskrivelse på bakgrunn av valgt tema innen kardiologisk sykepleie. Studenten skal hospitere 8 dager på ett eller flere steder som har relevans for tema for prosjektbeskrivelsen. I utarbeidelsen av planen må studenten bruke kunnskaper innen forskning og kvalitetsarbeid knyttet til den kardiologiske sykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Prosjektbeskrivelsen kan ta utgangspunkt i et forskningsarbeid, et kvalitetsarbeid eller en litteraturstudie.

Sensorordning

KARD6120, KARD6310, KARD6320, KARD6500 og KARD6050 må være bestått for å avlegge eksamen i KARD6910