EPN-V2

JUB6100 Barneverntjenesten og samarbeidspartnere Emneplan

Engelsk emnenavn
Child welfare services and partners
Studieprogram
Juss i barnevernfaglig arbeid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i psykologifagets metodiske og teoretiske fundament, psykologiens opprinnelse og utvikling som vitenskapelig disiplin. Dette inkluderer en gjennomgang av filosofiske forløpere for psykologi, begynnende eksperimentpsykologi, psykoanalyse, behaviorisme, læringsteorier inkludert sosial-kognitiv, utviklingspsykologi, humanistisk psykologi og kognitiv psykologi. Det gir også en kort innføring i en vitenskapsteoretisk tilnærming til psykologi og atferdsanalyse.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om forskjellen på rasjonalitet og empirisisme
  • kunnskap om strukturalisme og funksjonalisme
  • kunnskap om viktige bidragsytere til psykologi som fag
  • kjennskap til ulike eksperimenter i læring og hukommelse
  • kjennskap til ulike fenomener og eksperimenter i gestaltpsykologi (eks "pi")

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over forskjellen på essensialisme og operasjonalisme
  • beskrive og reflektere over vitenskap og avvisning av case-studier, viktighet av spesifikke prediksjoner og kjennetegn på et eksperiment

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over psykologifagets historie og psykologi som vitenskap i dag

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. I løpet av emnet kan studentene innlevere 4 øvingsoppgaver knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende krav være godkjent:

En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Oppgaven har et omfang på 3 til 5 sider. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager (72 timer). Besvarelsen skal ha en ramme på 3000 ord (+ 10 %, -10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Innlevering av eksamen foregår digitalt i Inspera.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

En intern og en ekstern sensor

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.

Emneansvarlig

Elisabeth Gording Stang og Julia Köhler-Olsen.