Programplaner og emneplaner - Student
JUB6000 Forsvarlighet og rettsanvendelse i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Justice and law enforcement in child welfare services
- Studieprogram
-
Juss i barnevernfaglig arbeid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emne 1 Forsvarlighet og rettsanvendelse i barneverntjenesten behandles flere overordnede tema som skal danne et grunnlag for resten av studiet. Det gjelder barnevernets rolle og samfunnsmandat, makt, etikk og menneskerettigheter, grunnprinsippene i barnevernet, juridisk metode og rettskildelære, herunder lovtolking og rettsanvendelse, skjønnsutøvelse og dømmekraft, krav til forsvarlig saksbehandling. Juridisk metode og rettskildelære er langt på vei å anse som ferdighetsfag, det samme gjelder skjønnsutøvelse og dømmekraft.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om barnevernets rolle og ansvar, grunnprinsipper
- avansert kunnskap om barns rett til hjelp, beskyttelse og omsorg
- inngående kunnskap om forsvarlighetskravet i barneverntjenesten, herunder betydningen av skriftlig dokumentasjon av vurderinger og beslutninger som ledd i forsvarlig saksbehandling
- avansert kunnskap om barnevernlovens materielle bestemmelser, herunder partsrettigheter, hjelpetiltak og akuttiltak
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke grunnprinsipper og menneskerettigheter som ledd i juridisk metode i barneverntjenestens arbeid
- foreta solide juridiske og barnevernfaglige vurderinger og utvise handlekraft for å sikre barn nødvendig beskyttelse og omsorg i rett tid
- identifisere sårbarhetspunkter på egen arbeidsplass og bidra til å sikre forsvarlig saksbehandling
- bidra til å sikre barns og foreldres partsrettigheter, utrede og gjennomføre hjelpetiltak og sikre forsvarlig håndtering av akuttplasseringer
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til implementering av grunnprinsipper og menneskerettigheter og til styrking av barns og foreldres rettssikkerhet i barneverntjenestens arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende krav være godkjent:
En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Oppgaven har et omfang på 2 til 3 sider. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager (72 timer). Besvarelsen skal ha en ramme på 10 sider (+/-10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Innlevering av eksamen foregår digitalt i Inspera.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av vårsemesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Emneansvarlig
The course introduces the students to different theoretical perspectives on communication and principles for succeeding in interpersonal communication and interaction. The students will also complete practical exercises intended to increase their understanding of the meaning of good communication, and what is required to resolve conflicts and negotiate in an expedient manner. Students will become familiar with the principles of good and effective interaction and communication, and negotiation and conflict management. They will also gain knowledge about the challenges that often occur in communication processes and how these can be dealt with.
Language of instruction is Norwegian.