Programplaner og emneplaner - Student
JHI6100 Jødedom og jødisk historie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Judaism and Jewish History
- Studieprogram
-
Jødedom og jødisk historie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er faglig forankret i religionsvitenskap, judaistikk og historie og gir en kort innføring i jødedommen og jødisk historie.
Anbefalte forkunnskaper
x
Forkunnskapskrav
Opptak til emnet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om jødedommen og jødisk historie med vekt på hellige tekster og tolkningstradisjoner, jødisk historie og jødisk liv i Norge, antisemittisme i Norge, sionisme og staten Israel
- kunnskaper om grunnskolens og den videregående skoles undervisning i jødedommen og jødisk historie
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for og diskutere utvalgte tekster fra Tanakh, Talmud og Midrash
- utvikle enkle undervisningsopplegg og lede læringsprosesser om jødedom, jødisk historie og antisemittisme
Generell kompetanse
Studenten har
- elementær kjennskap til religionsvitenskapelig og historievitenskaplig tenkemåte
- erfaring med ulike tilnærminger til hellige tekster
- kjennskap til den jødiske minoritetens situasjon i Norge
Innhold
- Kort innføring i religionsvitenskap og historievitenskap
- Innføring i jødedommen og jødiske historie
- Hellige tekster og tolkning
- Jødisk historie og jødisk liv i Skandinavia med vekt på Norge
- Antisemittisme i Norge
- Sionisme og staten Israel
- Å undervise i jødedom, jødisk historie, antisemittisme og Shoa
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er basert på samlinger, fjernundervisning ved hjelp av videooverføring og skriftlig kommunikasjon. Annen undervisning som inngår i utdanningsprogrammet «Shvilim», supplerer og bidrar til faglig fordypning. Studentaktive læringsformer brukes i utstrakt grad: gruppearbeid, leselogger, studentfremlegg, osv. samt tre arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet er faglig forankret i religionsvitenskap, judaistikk og historie og gir en kort innføring i jødedommen og jødisk historie.
Vurdering og eksamen
Opptak til emnet
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om jødedommen og jødisk historie med vekt på hellige tekster og tolkningstradisjoner, jødisk historie og jødisk liv i Norge, antisemittisme i Norge, sionisme og staten Israel
- kunnskaper om grunnskolens og den videregående skoles undervisning i jødedommen og jødisk historie
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for og diskutere utvalgte tekster fra Tanakh, Talmud og Midrash
- utvikle enkle undervisningsopplegg og lede læringsprosesser om jødedom, jødisk historie og antisemittisme
Generell kompetanse
Studenten har
- elementær kjennskap til religionsvitenskapelig og historievitenskaplig tenkemåte
- erfaring med ulike tilnærminger til hellige tekster
- kjennskap til den jødiske minoritetens situasjon i Norge
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.
Det vil bli gitt separate karakter på henholdsvis skriftlig og muntlig. Disse karakterene slås sammen til én avsluttende karakter som fremkommer på karakterutskriften.
Vurderingskriterier
A:;Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært gode kunnskaper om jødedom og jødisk historie, svært god vurderingsevne og refleksjon og stor grad av selvstendighet.;
B:;Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget gode kunnskaper om jødedom og jødisk historie og meget god vurderingsevne, refleksjon og selvstendighet.;
C:;Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser gode kunnskaper om jødedom og jødisk historie og på de fleste områder, normalt god vurderingsevne og refleksjon og en viss selvstendighet.;
D:;En akseptabel prestasjon, men med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser kunnskaper om jødedom og jødisk historie på de flere områder, men også noen vesentlige kunnskapshull, en viss grad av vurderingsevne og refleksjon, men begrenset selvstendighet. Klart under gjennomsnittet.;
E:;Prestasjon som tilfredsstiller faglige minimumskrav. Kandidaten viser noe sentral kunnskap om jødedom og jødisk historie, men liten grad av vurderingsevne, refleksjon og selvstendighet.
F:;Prestasjonen tilfredsstiller ikke faglige minimumskravene. Kandidaten viser manglende kunnskaper, vurderingsevne, refleksjon og selvstendighet.
Sensorordning
Avsluttende vurdering avlegges etter to semester for deltidsstudenter: JHI6100 Jødedom og jødisk historie. Avsluttende vurdering består av følgende deler:
- En individuell skriftlig semesteroppgave på ca. 3 000 ord. Denne vektes 49 prosent av samlet karakter.
- En individuell, muntlig eksamen på ca. 20 minutter med utgangspunkt i semesteroppgaven. Kandidaten kan medbringe inntil 15 sider egenproduserte notater. Denne delen vektes 51 prosent av samlet karakter
Det vil bli gitt separate karakter på henholdsvis skriftlig og muntlig. Disse karakterene slås sammen til én avsluttende karakter som fremkommer på karakterutskriften.
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny eksamen leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Ny og utsatt muntlig eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Opptakskrav
Målgruppe
Målgruppen for emnet er studenter på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.