EPN

JHI6100 Jødedom og jødisk historie Emneplan

Engelsk emnenavn
Judaism and Jewish History
Studieprogram
Jødedom og jødisk historie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er faglig forankret i religionsvitenskap, judaistikk og historie og gir en kort innføring i jødedommen og jødisk historie.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Forkunnskapskrav

Opptak til emnet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om jødedommen og jødisk historie med vekt på hellige tekster og tolkningstradisjoner, jødisk historie og jødisk liv i Norge, antisemittisme i Norge, sionisme og staten Israel
  • kunnskaper om grunnskolens og den videregående skoles undervisning i jødedommen og jødisk historie

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for og diskutere utvalgte tekster fra Tanakh, Talmud og Midrash
  • utvikle enkle undervisningsopplegg og lede læringsprosesser om jødedom, jødisk historie og antisemittisme

Generell kompetanse

Studenten har

  • elementær kjennskap til religionsvitenskapelig og historievitenskaplig tenkemåte
  • erfaring med ulike tilnærminger til hellige tekster
  • kjennskap til den jødiske minoritetens situasjon i Norge

Innhold

  • Kort innføring i religionsvitenskap og historievitenskap
  • Innføring i jødedommen og jødiske historie
  • Hellige tekster og tolkning
  • Jødisk historie og jødisk liv i Skandinavia med vekt på Norge
  • Antisemittisme i Norge
  • Sionisme og staten Israel
  • Å undervise i jødedom, jødisk historie, antisemittisme og Shoa

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er basert på samlinger, fjernundervisning ved hjelp av videooverføring og skriftlig kommunikasjon. Annen undervisning som inngår i utdanningsprogrammet «Shvilim», supplerer og bidrar til faglig fordypning. Studentaktive læringsformer brukes i utstrakt grad: gruppearbeid, leselogger, studentfremlegg, osv. samt tre arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • individuell teksttolkningsoppgave med refleksjonsnotat (ca. 1000 + ca. 500 ord)
  • gruppeoppgave 1: omvisning/undervisning i synagoge, jødisk museum e.l. som dokumenteres med en muntlig presentasjon (ca. 20 minutter).
  • gruppeoppgave 2: undervisning/presentasjon om jødisk historie og jødisk liv i Skandinavia som dokumenteres med en muntlig presentasjon (ca. 20 minutter).

I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at gruppeoppgavene kan gjennomføres individuelt.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering avlegges etter to semester for deltidsstudenter: JHI6100 Jødedom og jødisk historie. Avsluttende vurdering består av følgende deler:

  • En individuell skriftlig semesteroppgave på ca. 3 000 ord. Denne vektes 49 prosent av samlet karakter.
  • En individuell, muntlig eksamen på ca. 20 minutter med utgangspunkt i semesteroppgaven. Kandidaten kan medbringe inntil 15 sider egenproduserte notater. Denne delen vektes 51 prosent av samlet karakter

Det vil bli gitt separate karakter på henholdsvis skriftlig og muntlig. Disse karakterene slås sammen til én avsluttende karakter som fremkommer på karakterutskriften.

Ny/utsatt eksamen

Ved første ny eksamen leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Ny og utsatt muntlig eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

x

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.

Det vil bli gitt separate karakter på henholdsvis skriftlig og muntlig. Disse karakterene slås sammen til én avsluttende karakter som fremkommer på karakterutskriften.

Vurderingskriterier

A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært gode kunnskaper om jødedom og jødisk historie, svært god vurderingsevne og refleksjon og stor grad av selvstendighet. 

B: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget gode kunnskaper om jødedom og jødisk historie og meget god vurderingsevne, refleksjon og selvstendighet. 

C: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser gode kunnskaper om jødedom og jødisk historie og på de fleste områder, normalt god vurderingsevne og refleksjon og en viss selvstendighet. 

D: En akseptabel prestasjon, men med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser kunnskaper om jødedom og jødisk historie på de flere områder, men også noen vesentlige kunnskapshull, en viss grad av vurderingsevne og refleksjon, men begrenset selvstendighet. Klart under gjennomsnittet. 

E: Prestasjon som tilfredsstiller faglige minimumskrav. Kandidaten viser noe sentral kunnskap om jødedom og jødisk historie, men liten grad av vurderingsevne, refleksjon og selvstendighet.

F: Prestasjonen tilfredsstiller ikke faglige minimumskravene. Kandidaten viser manglende kunnskaper, vurderingsevne, refleksjon og selvstendighet.

Sensorordning

Begge eksamener vil bli vurdert av intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen for emnet er studenter på ettåring utdanningsprogram for jødiske veivisere, som administreres av Det Mosaiske Trossamfund.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.