Programplaner og emneplaner - Student
JBVPRAK Voluntary Journalistic Internship Course description
- Course name in Norwegian
- Selvvalgt praksis
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet gir studentene mulighet for å fordype seg i en selvvalgt dimensjon ved praktisk journalistisk arbeid, det være seg teknisk, tematisk eller sjangerspesifikt. Arbeidet skal være tilknyttet en redaksjon studenten selv etablerer kontakt med.
Formålet med den selvvalgte praksisperioden må godkjennes av veileder ved institutt for journalistikk og mediefag. Selvvalgt praksis skal ikke være en forlengelse av obligatorisk praksis i tredje semester. Praksisplassen må ha et definert faglig innhold som overskrider rammene for det arbeidet studentene utfører som f.eks. tilkallingsvikarer.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsregler.
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten skal
- oppnå økt innsikt i forhåndsdefinerte sider ved redaksjonell produksjon
Ferdigheter
Studenten skal
- videreutvikle sin evne til samarbeid og lagspill i en redaksjon
- videreutvikle en forhåndsdefinert dimensjon ved praktisk journalistikk
Generell kompetanse
Studenten har
- utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
- styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
- styrket sin faglighet på et egendefinert område
-
Teaching and learning methods
Studenten utfører journalistisk arbeid på deltid eller fulltid i en redaksjon med en samlet varighet som tilsvarer minimum ni uker heltid. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen som godkjenner det journalistiske fordypningsprosjektet.
-
Course requirements
Opptak til studiet
-
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til utvikling av ernæringspolitikk i Norge og i Norden
- kan beskrive de viktigste ernæringsutfordringene i Norge og globalt
- kan beskrive endringer over tid i inntak av mat og næringsstoffer i Norge og globalt
- kan beskrive eksempler på teoretiske rammeverk og modeller for faktorer som påvirker ernæringssituasjonen
- kan beskrive endringer over tid i forekomst av ernæringsrelaterte sykdommer, i Norge og globalt
- kan redegjøre for kilder til data om ernæringssituasjonen i et land og kunne forklare hovedfunnene
- har kjennskap til eksempler på forskning innen fagfeltet
- kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
- har kjennskap til matvarevalg, miljø og bærekraftighet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende reglene for korrekt sitering av kilder ved rapportskriving og presentasjoner
- kan orientere seg i bibliotekets samlinger og søke i bibliotekets databaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egne erfaringer med å skrive tekster i en vitenskapelig skrivestil
- har innsikt i hva samfunnsernæring er som fag og som profesjon
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - en individuell skriftlig rapport (1200 - 1500 ord)
-
Examiners
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer
-
Course contact person
Ingen