EPN-V2

JBVPRAK Voluntary Journalistic Internship Course description

Course name in Norwegian
Selvvalgt praksis
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir studentene mulighet for å fordype seg i en selvvalgt dimensjon ved praktisk journalistisk arbeid, det være seg teknisk, tematisk eller sjangerspesifikt. Arbeidet skal være tilknyttet en redaksjon studenten selv etablerer kontakt med.

    Formålet med den selvvalgte praksisperioden må godkjennes av veileder ved institutt for journalistikk og mediefag. Selvvalgt praksis skal ikke være en forlengelse av obligatorisk praksis i tredje semester. Praksisplassen må ha et definert faglig innhold som overskrider rammene for det arbeidet studentene utfører som f.eks. tilkallingsvikarer.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsregler.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten skal

    • oppnå økt innsikt i forhåndsdefinerte sider ved redaksjonell produksjon

    Ferdigheter

    Studenten skal

    • videreutvikle sin evne til samarbeid og lagspill i en redaksjon
    • videreutvikle en forhåndsdefinert dimensjon ved praktisk journalistikk

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
    • styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
    • styrket sin faglighet på et egendefinert område
  • Teaching and learning methods

    Studenten utfører journalistisk arbeid på deltid eller fulltid i en redaksjon med en samlet varighet som tilsvarer minimum ni uker heltid. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen som godkjenner det journalistiske fordypningsprosjektet.

  • Course requirements

    Opptak til studiet

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til utvikling av ernæringspolitikk i Norge og i Norden
    • kan beskrive de viktigste ernæringsutfordringene i Norge og globalt
    • kan beskrive endringer over tid i inntak av mat og næringsstoffer i Norge og globalt
    • kan beskrive eksempler på teoretiske rammeverk og modeller for faktorer som påvirker ernæringssituasjonen
    • kan beskrive endringer over tid i forekomst av ernæringsrelaterte sykdommer, i Norge og globalt
    • kan redegjøre for kilder til data om ernæringssituasjonen i et land og kunne forklare hovedfunnene
    • har kjennskap til eksempler på forskning innen fagfeltet
    • kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
    • har kjennskap til matvarevalg, miljø og bærekraftighet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende reglene for korrekt sitering av kilder ved rapportskriving og presentasjoner
    • kan orientere seg i bibliotekets samlinger og søke i bibliotekets databaser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over egne erfaringer med å skrive tekster i en vitenskapelig skrivestil
    • har innsikt i hva samfunnsernæring er som fag og som profesjon
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - en individuell skriftlig rapport (1200 - 1500 ord)

  • Examiners

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

  • Course contact person

    Ingen