EPN-V2

JB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor`s Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet offentlig økonomi har hovedfokus på hvordan det offentlige kan bidra til en samfunnsøkonomisk effektiv ressursbruk, og behovet for offentlige inngrep ved markedssvikt. Emnet omhandler også fordelingspolitikk med vekt på den norske modellen. Velferdsøkonomi og avveiing mellom rettferdighet og effektivitet, samt forholdet mellom privat og offentlig sektor står sentralt både når det gjelder styring og fordeling av økonomiske ressurser. Emnet legger vekt på å analysere effekter av økonomisk politikk på ressursutnyttelse og inntektsfordeling.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • Sentrale temaer og grunnleggende teorier i journalistikkforskningen
  • Hva som utgjør et godt og gjennomførbart prosjektdesign
  • Hva som kjennetegner en god problemstilling
  • Relevante sjangerkrav for vitenskapelig skriving og publisering

Ferdigheter

Studenten kan

  • Utarbeide et godt og gjennomførbart vitenskapelig prosjekt
  • Formulere en klar og relevant problemstilling
  • Anvende vitenskapelig metode
  • Tolke og analysere forskningsresultater kritisk og sette de inn i en større sammenheng.
  • Gjøre forskningsetiske vurderinger i eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utvikle evne til selvstendig arbeid og tidsstyring i forberedelsen og gjennomføringen av et større prosjekt
  • Har forståelse av betydningen av vitenskapelig forskning for journalistikken og mediene, samt hvordan forskningsresultater kan bidra til å forme mediepraksis og samfunnsdebatt.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet innledes med undervisning i sentrale temaområder og problemstillinger i journalistikkforskningen, samt innføring i akademisk skriving og sjangerkrav til bacheloroppgaven.

I bacheloroppgaven anvender studenten teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studentene velger selv tema for oppgaven. Oppgaven løses individuelt eller i gruppe på to og to, under veiledning.

Veileder for bacheloroppgaven skal normalt være en av instituttets lærere. Studenten har krav på 10 veiledningstimer (inkludert veileders forberedelser). Dersom to studenter jobber sammen om oppgaven, har de krav på 16 veiledningstimer samlet (inkludert veileders forberedelser).

Studentene kan velge mellom to ulike oppgavetyper:

  1. Vitenskapelig oppgave

Den vitenskapelige bacheloroppgaven skal være et mindre empirisk arbeid. Studenten skal utforme en problemstilling innenfor journalistikkens fagområde. Problemstillingen skal besvares ved hjelp av vitenskapelig metode og relevant litteratur. Studenten skal vise metode- og teorikunnskaper og sette denne kunnskapen inn i en sammenheng. Oppgaven skal bestå av en selvstendig analyse og drøfting.

Omfanget av den vitenskapelige bacheloroppgaven skal normalt være mellom 8.000 og 10.000 ord (12.000-14.000 ord ved samarbeidsprosjekter), inkludert referanseliste (se Vurdering).

  1. Praktisk-vitenskapelig oppgave (produksjonsoppgave med vitenskapelig refleksjon)

Den praktisk-vitenskapelige bacheloroppgaven skal bestå av et produksjonsarbeid og en teoretisk refleksjonsoppgave. Produksjonen skal være et større journalistisk arbeid i valgfritt medium og over valgfritt tema. Omfanget av produksjonsdelen skal tilsvare ca. en måneds fulltidsarbeid.

Den teoretiske delen skal ha en selvstendig, individuell problemstilling som åpner opp for refleksjon rundt deler av produksjonen, for eksempel spørsmål knyttet til idéutvikling, produksjon, genre, språk, virkemidler, tema, etikk eller lignende. Studenten skal vise teorikunnskaper og sette egen produksjon inn i en større sammenheng. Omfanget av refleksjonsnotatet skal normalt være 4000-5000 ord (6000-7000 ord ved samarbeidsprosjekter)

Begge oppgavetyper: Bacheloroppgaven skal inneholde en redegjørelse for formål med arbeidet, problemstilling(er) og metodespørsmål, reletant litteratur og teori, eventuelle etiske refleksjoner, og presentasjon og analyse av funn. Den skal ha en innholdsfortegnelse og en samlet kildeoversikt. Det kreves utførlige kildehenvisninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studentene skal levere ett individuelt skriftlig arbeid på 5-7 sider innen angitt tema.;Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å bruke teoretisk kunnskap på mer konkrete og anvendte problemstillinger.

Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet;ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang;innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er skoleeksamen på 5 timer.;

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.