Programplaner og emneplaner - Student
JB3100 Frilansjournalistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Freelance Journalism
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tilbyr en innføring i de viktigste sidene ved det å jobbe som frilansjournalist i dagens mediemarked. Emnet behandler særlig organisering, økonomi og etikk, samt praktiske råd og tips som skal sette studentene bedre i stand til å lykkes som frilanser.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsregler.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- hvordan man etablerer seg som frilanser
- frilansøkonomi
- idéutvikling, pitching og salg
- mediebransjenes krav og forventinger
- etiske gråsoner
- ulike profesjonsroller knyttet til medieproduksjon
- hvordan opptre profesjonelt i sosiale medier
Ferdigheter
Studenten kan
- etablere et enkeltpersonsforetak
- utvikle en sak fra idé til ferdig produkt
- pitche en sak til en redaksjon
- markedsføre seg selv
- skille mellom journalistikk og annen medieproduksjon
Generell kompetanse
Studenten har
- styrket sin evne til å fungere som frilanser i dagens mediemarked
- økt innsikt i de etiske gråsonene mellom innholdsproduksjon og redaksjonelt stoff
- økt innsikt i rammevilkårene for frilansjournalister i dagens mediemarked
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger samt individuell veiledning i utviklingen av et eget prosjekt, ved behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Emnet har to arbeidskrav.
- Arbeidskrav 1: Studenten skal etablere et enkeltpersonsforetak der formålet er journalistisk virksomhet.
- Arbeidskrav 2: Studenten skal utvikle en journalistisk sak fra idé til ferdig produkt, med eksplisitt formål å få solgt saken til en selvvalgt redaksjon.
Begge arbeidskrav må være godkjent for at studenten kan ta eksamen (NB! Det er ikke et krav at saken faktisk er solgt før eksamen, bare at den er ferdig produsert for salg.). Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang.
Vurdering og eksamen
Eksamensformen er et refleksjonsnotat der studenten skal analysere og reflektere over sin egen arbeidsprosess i lys av kommersielle og etiske krav. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på seks til åtte sider.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Dette innebærer en rekke muligheter for offentlig sektor - mer effektiv tjenesteyting, innovasjon og næringsutvikling - men også bedre kontakt med borgere og brukere. Samtidig byr digitalisering på utfordringer. Når det gjelder offentlig sektor spesielt, handler dette blant annet om kompetanseheving, personvern og informasjonssikkerhet, og særlig samordning, styring og ledelse - både på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. Studentene får i dette emnet kunnskap om digitaliseringen i offentlig sektor, men det settes også søkelys på en bred forståelse av organisasjonsendring og endringsledelse, slik at teknologiske endringer ses i sammenheng med andre viktige endringsfaktorer. Studentene får dessuten innføring i hvordan planlegge, utvikle og iverksette strategier for organisasjonsutvikling og endringsarbeid. I tillegg vil studentene få en oversikt over digitale verktøy for brukermedvirkning og innbyggerpåvirkning, samt kunnskap om personvern og informasjonssikkerhet. Emnet bruker den internasjonale, flerfaglige litteraturen innen digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse, og studerer eksempler fra privat, frivillig og offentlig sektor sett i lys av denne litteraturen.
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- digitalisering og digital transformasjon
- hvorfor og hvordan organisasjoner endres
- koordineringsutfordringer og mulige løsninger
- ledelsens rolle i endringsprosesser
- digital påvirkning og medvirkning
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
- ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
- redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
- finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet strategi, organisasjonsendring og endringsledelse
- kjenner til hovedutfordringene i digital omstilling i offentlig sektor
Emneansvarlig
Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene.