Studieinfo emne JB2900 2019 HØST
JB2900 Fordypningsoppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Semester Paper
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR
2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal lage en analytisk oppgave der de fordyper seg i et journalistisk emne, som kan bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for journaliststudenter. Utviklingen av fordypningsoppgaven innledes med metodeinnføring og utarbeiding av prosjektbeskrivelse. Oppgavens tema velges fra journalistikkens fagområde.
Forkunnskapskrav
Vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- grunnleggende forskningsmetoder, spesielt knyttet til journalistikk- og medieforskning
- temaområder i journalistikk- og medieforskningen
- et journalistfaglig tema som studenten ønsker å gå i dybden på
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle en problemstilling
- gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
- begrunne hvorfor et emne er interessant
Generell kompetanse
Studenten har
- en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
- evne til å gå i dybden og å strukturere et større materiale
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet starter med en ukes undervisning i forskningsmetode. Deretter skriver studentene oppgaven individuelt eller to og to sammen, under veiledning. Veileder for fordypningsoppgaven skal normalt være en av instituttets lærere. Veileder tar kontakt med student for å avtale første veiledningsmøte. Studenten har krav på seks veiledningstimer. Dersom to studenter jobber sammen om oppgaven, har de krav på ni veiledningstimer samlet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten(e) leverer, innen en bestemt frist, inn en prosjektskisse. Skissen skal beskrive problemstillinger, metoder, kildegrunnlag og en tidsplan for arbeidet. Skissen skal godkjennes av emneansvarlig eller oppnevnt veileder. Det blir lagt vekt på at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen.
Vurdering og eksamen
Fordypningsoppgaven skal inneholde en redegjørelse for formål med arbeidet, problemstillinger og metodespørsmål, særlig valg og vurdering av kilder. Den skal ha en innholdsfortegnelse og en samlet kildeoversikt. Det kreves utførlige kildehenvisninger. Intervjukilder og andre informanter skal som hovedregel anonymiseres.
Fordypningsoppgaven legges fram i form av en skriftlig oppgave innen en fastsatt frist. Oppgaven bør være på minst 20 sider og helst ikke over 30. Dersom to skriver sammen, bør oppgaven være ca. 40 sider lang. Linjeavstanden skal være 1,5. Eventuelle vedlegg kommer i tillegg til disse sidenormene.
De som eventuelt jobber sammen om oppgaven, får én vurdering og samme karakter. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består ved ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenter som ikke består har da krav på veiledning. Ved levering av en helt ny besvarelse tilbys ikke veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Oppgaven bedømmes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Fordypningsoppgaven vurderes av en kommisjon som består av intern og ekstern sensor