Programplaner og emneplaner - Student
JB2900 Semester Paper Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypningsoppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal lage en oppgave der de fordyper seg i et journalistisk emne, som kan bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for journaliststudenter. Utviklingen av fordypningsoppgaven innledes med metodeinnføring og utarbeiding av prosjektbeskrivelse. Oppgavens tema velges fra journalistikkens fagområde.
Required preliminary courses
Emnet Redaksjonspraksis må være bestått.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- grunnleggende forskningsmetoder, spesielt knyttet til journalistikk- og medieforskning
- et journalistfaglig emne som de ønsker å gå i dybden på
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle en problemstilling
- gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
- begrunne hvorfor et emne er interessant
Generell kompetanse
Studenten har
- en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
- evne til å gå i dybden og å strukturere et større materiale
Teaching and learning methods
Emnet starter med en ukes undervisning i forskningsmetode. Deretter skriver studentene oppgaven individuelt eller to og to sammen, under veiledning. Veileder for fordypningsoppgaven skal normalt være en av instituttets lærere. Veileder tar kontakt med student for å avtale første veiledningsmøte
Course requirements
Studenten(e) leverer, innen en bestemt frist, inn søknad om å få godkjent prosjektskisse. Søknaden skal beskrive problemstillinger, metoder, kildegrunnlag og en tidsplan for arbeidet. Søknaden avgjøres av instituttlederen eller av den instituttlederen bemyndiger. Det blir lagt vekt på at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen.
Fordypningsoppgaven skal inneholde en redegjørelse for formål med arbeidet, problemstillinger og metodespørsmål, særlig valg og vurdering av kilder. Den skal ha en innholdsfortegnelse og en samlet kildeoversikt. Det kreves utførlige kildehenvisninger. Intervjukilder og andre informanter skal som hovedregel anonymiseres.
Assessment
Fordypningsoppgaven legges fram i form av en skriftlig oppgave innen en fastsatt frist. Oppgaven bør være på minst 20 sider og helst ikke over 30. Dersom to skriver sammen, bør oppgaven være ca. 40 sider lang. Linjeavstanden skal være 1,5. Eventuelle vedlegg kommer i tillegg til disse sidenormene.
De som eventuelt jobber sammen om oppgaven, får én vurdering og samme karakter. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består ved ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenter som ikke består har da krav på veiledning. Ved levering av en helt ny besvarelse tilbys ikke veiledning.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.
Grading scale
Oppgaven bedømmes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Fordypningsoppgaven vurderes av en kommisjon som består av intern og ekstern sensor