EPN-V2

JB2220 Gravejournalistens undersøkende metoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Investigative journalist`s methods
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

A project plan document containing a description of the chosen data set, a preliminary research question and suggested tools and method to apply.

Forkunnskapskrav

An individual project report approximately 2500 - 5000 words, excluding appendixes.

The exam can be appealed,

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene skal få kunnskap om

  • Den undersøkende journalistikkens samfunnsrolle
  • Ulike digitale verktøy for å hente inn, behandle og analysere relevante data
  • Faktasjekk, kildekritikk, (digitalt) kildevern, innsynsrett, relevante lovverk og tilsvar/samtidig imøtegåelse i undersøkende journalistikk
  • Det norske samfunnet: sentrale strukturer og økonomiske forhold
  • Hvordan man organiserer en frilansøkonomi og enkeltpersonfortak som undersøkende journalist

Ferdigheter

Studenten kan

  • Gjøre kildekritiske vurderinger og utøve kildevern
  • gjøre avanserte søk for å hente inn kompleks informasjon fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
  • skaffe seg innsyn og klage på avslag
  • behandle informasjon systematisk, faktasjekke den og formidle den journalistisk i et klart og enkelt format

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over gravejournalistikkens samfunnsrolle i den norske velferdsstaten
  • reflektere over maktstrukturer

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger, seminarundervisning og praktiske øvelser i undersøkende metoder. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver.

Emnet har fire læringsmapper:

  • Mappelevering 1: Benytte innsynsretten og klage på avslag (valgfri sak)
  • Mappelevering 2: Fremskaff all informasjon du kan om en offentlig person (adresse, alder, status (CV), inntekt, eiendom, eierskapsinteresser, aksjer, verv, nettverk etc.) gjennom bruk av journalistiske metoder.
  • Mappelevering 3: Finn en gravesak i pressen du mener oppfyller pressens samfunnsrolle som vaktbikkje (gruppepresentasjon på inntil 20 minutter)
  • Mappelevering 4: Design et undersøkende prosjekt med en problemstilling og to hypoteser (Gruppevis).

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger innen gitte frister, mister retten til å få tilbakemelding.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Professor Pedro Lind

Vurdering og eksamen

The participants are expected to know linear algebra, basic functional analysis, and basic concepts in probability theory.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.