EPN-V2

JB2100 Investigative Journalism Course description

Course name in Norwegian
Undersøkende journalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studentene skal i dette emnet videreutvikle kompetansen sin i gravejournalistikk / undersøkende metoder. Parallelt med dette skal de utvikle kunnskapen om det norske samfunnet.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Emnet JBPRAKSIS Redaksjonspraksis må være bestått.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • undersøkende metoder/gravejournalistikk
  • ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
  • bruk av ulike ekspertkilder og forskningskilder i journalistikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle og analysere et større, flermedialt undersøkende journalistisk prosjekt
  • forholde seg kritisk til ulike typer kilder
  • bruke avanserte metoder for å finne relevant informasjon og hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere etisk over eget arbeid
  • analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
  • arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.

Course requirements

Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er fire arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En muntlig gruppepresentasjon av en SKUP-rapport, der studentene fremfører presentasjonen for klassen. Hensikten er at studentene viser forståelse for undersøkende metoder, samt for de grunnleggende bestanddelene i undersøkende journalistikk. Omfang: Ca 10 minutter. Gruppeoppgave.
  • Arbeidskrav 2: Individuell prosjektskisse, der hensikten er å generere ulike ideer til graveprosjektet. Studentene skal også vise at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 2 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
  • Arbeidskrav 3: Gruppas prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 4 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
  • Arbeidskrav 4: En muntlig presentasjon av metodene bak eget prosjekt, der hensikten er å få reflektert over eget prosjekt, samt praktisk trening i gruppepresentasjon. Omfang: ca 10 minutter. Gruppeoppgave.

For å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytter er det 80 prosent obligatorisk oppmøte på teori- og metodeundervisningen. Det er obligatorisk oppmøte på de to første redaksjonsmøtene, etter det kreves det at minst én fra gruppa møter på redaksjonsmøtene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Arbeidskravene må være innlevert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved ikke levert/gjennomført arbeidskrav på grunn av sykdom eller annen tvingende grunn, kan faglærer gjøre en individuell vurdering.

De journalistiske arbeidene skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Assessment

Vurderingsformen er en tredagers mappeeksamen, som består av tre deler.

Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer.

Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum.

Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.

Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Det gis samlet karakter. Alle delene av mappeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes to sensorer, og for minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern.