EPN-V2

JB1650 Local Journalists in a Global World Course description

Course name in Norwegian
Lokale journalister i en global verden
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

En av journalistikkens mest sentrale oppgaver er å sette et kritisk søkelys på viktige samfunnsforhold, og disse er i økende grad globale. Samtidig har journalistikken alltid et lokalt eller nasjonalt utgangspunkt, preget av lokal samfunnsstruktur, kultur, nasjonalt mediesystem m.m.

Studentene lærer å se lokale og globale forhold i sammenheng. De får også innsikt i pressefrihetens kår og grunnleggende menneskerettigheter.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Emnet JB1620 Nyhetsjournalisten i arbeid - intern praksis må være bestått.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • Presse- og ytringsfrihet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • Nyhetsproduksjon i skjæringsfeltet mellom det nasjonale og det globale

Ferdigheter

Studenten kan

  • Utvikle et journalistisk prosjekt i samarbeid med internasjonale kilder
  • Reflektere over ulike tilnærminger til en aktuell global problemstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av ytrings- og pressefrihet og arbeidsvilkår som påvirkningsfaktorer i journalistikken
  • kan samarbeide med andre om større journalistiske prosjekter

Teaching and learning methods

Studentene arbeider på følgende måter:

  • Individuell pensumlesing.
  • Seminarer og forelesninger i plenum.
  • Samarbeid i redaksjonsgrupper om nyhetsproduksjon på nett.
  • Individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper.
  • Muntlig presentasjon.

Emnet har to læringsmapper (mappeleveringer) knyttet til redaksjonsarbeid:

  • Mappe 1: Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier med minst en lengre periode flermedialt redaksjonsarbeid for nett. Individuell metoderapport. Knyttet til redaksjonsarbeid (intern praksis) med varighet opp mot en uke.
  • Mappe 2: Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier med minst en lengre periode flermedialt redaksjonsarbeid for nett. Individuell metoderapport. Knyttet til redaksjonsarbeid (intern praksis) med varighet opp mot en uke.

Mappeleveringene er knyttet til pensum og undervisning for å styrke forståelsen av journalistikkens samfunnsbetydning, samt lokal og global variasjon. I praktiske oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. 

I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding

Course requirements

For å sikre studentenes læringsutbytte er det er obligatorisk å delta på 80 prosent av forelesningene og det praktiske redaksjonsarbeidet. Formålet med redaksjonsarbeidet er å gi praktisk og teoretisk øvelse og refleksjon.

Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.

Mappa gis en samlet karakter.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5 

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.