EPN

JB1620 Nyhetsjournalisten i arbeid - intern praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk / Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal øve praktisk på kunnskapen og ferdighetene de tilegner seg i første semester, ved å utvikle og produsere flermediale nyhetssaker og innhold til sosiale medier i mindre redaksjonsgrupper.  

Undervisningsspråket er norsk. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om 

  • hvordan nyheter utvikles fra idé til ferdig sak i en redaksjon 

  • intervjuteknikk 

  • rykk- og krisejournalistikk 

  •  

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan arbeide kritisk med kilder 

  • kan fylle ulike roller i en redaksjon 

  • kan produsere flermedial nyhetsjournalistikk 

  • kan tilpasse nyhetssaker til ulike plattformer og sosiale medier

  •  

 Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan jobbe selvstendig med egne ideer  

  • samarbeide med andre i et redaksjonsmiljø 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter: 

  • individuell pensumlesing 

  • forelesninger i plenum 

  • nyhetsproduksjon i redaksjonsgrupper 

  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper 

 

Emnet har tre læringsmapper (mappeleveringer): 

  • Mappe 1: Hver student produserer en kort nyhetssak like etter studiestart, for eksempel i forbindelse med politiske valg. Individuell metoderapport. 

  • Mappe 2: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid for utdanningens nettavis. Individuell metoderapport.  

  • Mappe 3: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid for utdanningens nettavis. Individuell metoderapport.  

 

For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart. 

I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende aktiviteter er obligatoriske: 

  • Opplæring i intervjuteknikk (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke) 

  • Opplæring i rykk- og krisejournalistikk (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke) 

  • Delta på nyhetsquizer 

  • Delta i redaksjonsarbeid/intern praksis (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke pr. produksjonsperiode) 

 

Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å sikre studentenes læringsutbytte, og gi studentene praktisk trening og erfaring med å arbeide som journalister i en redaksjon. 

Det er obligatorisk å delta på opplæringer og praktisk redaksjonsarbeid. Studenter som ikke deltar, mister eksamensretten.  

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.  

 

Mappa gis en samlet karakter (bestått/ikke bestått).   

 

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5  

 

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer, der en av sensorene er ekstern. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.