Programplaner og emneplaner - Student
JB1200 Innføring i journalistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Journalism
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikkBachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en teoretisk og praktisk innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk. Studentene trener på den journalistiske arbeidsprosessen, med særlig vekt på sjanger, etikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- grunnleggende nyhetsjournalistikk
- presseetikk
- kildekritikk
- journalistrollen og journalistisk integritet
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter som nyhetsjournalist
- kan produsere enkle journalistiske tekster
- kan arbeide kritisk med kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre grunnleggende journalistiske vurderinger
- har kjennskap til journalistikkens funksjon i samfunnet
- kan ta presseetiske avgjørelser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- seminarer og forelesninger i plenum
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal i løpet av semesteret levere tre oppgaver, som til sammen utgjør emnets arbeidskrav. Oppgavene er knyttet til nyhetsproduksjon. Innhold og tidsfrister framgår emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
Alle de tre oppgavene må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon én gang.
Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamenen er et refleksjonsnotat der studenten skal reflektere over en journalistfaglig problemstilling knyttet til pensum og arbeidet med arbeidskravene. Omfang 2-3 sider.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Passed the course PSYK1420.
Vurderingsuttrykk
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can:
- explain the characteristics of applied behaviour analysis
- describe contingency shaped behaviour vs. rule governed behaviour
- recognize and identify basic and complex verbal behaviour
- account for functional assessment
- discuss treatment of problem behaviour
- account for requirements of empirical supported treatment
- describe empirical supported treatment describe ethical standards for applied behavior analysis
- define the concept of social validity in connection with behavior-changing measures
Skills
The student can:
- define various behavior analytic principles and other learning principles
- orally account for and practically demonstrate methods for functional mapping
- propose relevant measures based on behavior analytic principles in various contexts
- identify basic verbal operants
- critically evaluate ethical and responsible use of behaviour analysis and professional skills
- using the current APA standards in written assignments; referring in text, the reference list and headings
General competence
The student can:
- convey and reflect on applied behaviour analysis as a research field
- present a range of application areas within applied behaviour analysis
- convey how behavior analytic principles are used to establish and maintain behavior
- convey how behavior analytic principles are used to unlearn problem behavior
- discuss ethical and responsible use of applied behaviour analysis
- discuss professional skills
Sensorordning
Work and teaching methods included in the course are lectures, self-study, seminars, workshops, inter-teaching sessions and group works. The students’ learning outcomes will be documented through presentations, demonstration of practical skills, written reaction papers and the examination.