Programplaner og emneplaner - Student
ITPE3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal utvikle ferdigheter i å løse, på en selvstendig og systematisk måte, et praktisk orientert og omfattende prosjekt, basert på en oppdragsgivers krav. Studentene skal demonstrere at de kan omsette sine kunnskaper til praktiske løsninger. De skal kunne bruke grunnreglene for brukerkvalitet i analyse, design, implementering, i grensesnitt og dokumentasjon. De skal kunne produsere tilfredsstillende dokumentasjon for dataprogrammer og datasystemer både når det gjelder produkt, drift og bruk med tilpasning til de ulike mottakerne av denne dokumentasjonen, og de skal kunne beskrive sin egen arbeidsprosess hensiktsmessig etter gitte standarder.
Required preliminary courses
Dette emnet ser på hvordan å være mer bevisst og ansvarlig i forhold til kulturelle aspekter når vi arbeider som designere. Emnet utforsker hvordan en slik bevisstgjøring kan informere og danne grunnlaget for utvikling av designprosjekter og deres løsninger.
Studenter gis en generell kulturforståelse ved å tilnærme objekter og design som forskjellige former for kulturelle uttrykk, samt å se nærmere på designarbeid og dets roller i de større kulturelle kontekster og samfunnsperspektiv. Emnet tar sikte på å gi studenter kunnskaper og erfaringer i å analysere de forskjellige kulturelle landskapene som produkter er del av, samt hvordan disse igjen påvirker designprosesser. Emnet utforsker også kommunikasjon og viktigheten av dette i designprosesser, produkter og formidling.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten kan:
Kunnskap:
- forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres
- gjøre rede for de ulike stegene i et utviklingsprosjekt og deres viktighet
- gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon
- forklare den valgte tekniske arkitektur og diskutere fordeler og ulemper med den
- lage prosjekt- og arbeidsplaner
- sette opp utviklings- og test miljøer
- utvikle og teste store dataprogrammer i grupper
- installere produksjonsversjon av systemet
- sette opp sluttdokumentasjon for prosjektet inneholdende både prosess-, produkt og brukerdokumentasjon
- samarbeide om et større dataprosjekt som ender i et sluttprodukt inneholdende både dataprogrammer og dokumentasjon
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
Teaching and learning methods
Prosjektveiledning. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelsen er normalt 3 til 4 studenter. Studentene skal utføre et prosjekt tilsvarende emnets omfang fortrinnsvis hos en ekstern oppdragsgiver. Utfyllende informasjon samt frister for de ulike fasene i prosjektarbeidet vil framgå av emnets webside og av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart.
Course requirements
Individuelt arbeid eller i gruppe på inntil tre personer, forelesninger, workshops, presentasjon og diskusjon, litteraturstudier og research.
Assessment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse på organiserte workshops.
- Holde en muntlig presentasjon av prosjektet ved hjelp av egnede medier.
- Reflektere over læring i prosjektet.
Permitted exam materials and equipment
Mappevurdering individuell eller i gruppe på inntil tre personer, med følgende mappekrav i prosjektrapporten:
- Omfang på mappe; en student maks. 35 sider, gruppeoppgave to studenter maks. 40 sider, gruppeoppgave tre studenter maks. 45 sider. Vedlegg kommer i tillegg.
- Prosessdokumentasjon i form av bilder, grafikk, tekst og andre medier, med argumentasjon for utvikling og valg.
- Resultat fra designprosjekt.
- Diskusjon og analyse av hvordan/hva produktet du har laget kommuniserer, på hvilken måte og til hvem.
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F.