EPN-V2

ITPE1200 Webprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Web Project
Studieprogram
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom tredje studieår arbeider studentene med en bacheloroppgave. Arbeidet med bacheloroppgaven gir studentene erfaring med systematisk prosjektarbeid over tid, hvor fagutvikling og utvikling av ny kunnskap i et fellesskap er sentralt. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.

I del en, som starter i begynnelsen av høstsemesteret, vil fokus være på hvordan planlegge et prosjektarbeid. Studentene starter med å fordype seg faglig i tema som skal danne grunnlag for bacheloroppgaven. Studentene vil få tildelt en veileder som følger utviklingen av prosjektskissen.

I del to, som avslutter studiet, vil fokus være på å gjennomføre prosjektet og skrive bacheloroppgave.

Oppgaven skal være knyttet til et forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi og aktivitetsvitenskap.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare oppbyggingen og hensikten med datastrukturer som tabeller, lister, stakker, køer av ulike typer, heaper, hashtabeller, trær av ulike typer, grafer og filer
  • gjøre rede for virkemåten og effektiviteten til ulike varianter av algoritmer for opptelling, innlegging, søking, sletting, traversering, sortering, optimalisering og komprimering

Ferdigheter

Studenten kan:

  • designe, implementere og anvende datastrukturer for ulike behov
  • analysere, designe, implementere og anvende de algoritmene som trengs for å løse konkrete oppgaver
  • bruke både egenutviklede og standardiserte algoritmer og datastrukturer til å løse sammensatte og kompliserte problemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • delta i diskusjoner og gi råd om hvilke datastrukturer og algoritmer det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
  • formidle viktigheten og nødvendigheten av å bruke gode strukturer og effektive algoritmer i programmeringsprosjekter

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Syv gruppeinnleveringer.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstendig arbeid, prosjektarbeid i gruppe, forelesninger og seminarer. Seminarene vil ha fokus på ulike vitenskapelige metoder og tilnærminger.

Prosjektarbeid

Studentene arbeider selvstendig i grupper og får veiledning på prosjektarbeidet og oppgaveskriving. I del en skal studentene dokumentere en prosjektplan gjennom å skrive en prosjektskisse. I del to skal studentene gjennomføre prosjektet og skrive selve bacheloroppgaven. Veiledningen er organisert ut fra prosjektene studentene jobber med, og foregår dels i større grupper med innlagte presentasjoner og diskusjoner med kollegatilbakemelding, og dels i den enkelte bachelorgruppe.

Vurdering og eksamen

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2300, LO140A og LO140I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Gradert skala A-F.