EPN-V2

ITBRO6100 Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner (ITB) -rollen Emneplan

Engelsk emnenavn
Integrated Technical Building Installation role
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til kunstneriske arbeid
    • har inngående kunnskap om kunsthistorie, kunst- og formidlingsteori, samt filosofisk estetikk
    • kan anvende teori og utøve kunstneriske praksiser i et samfunnsperspektiv
    • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
    • kan anvende relevante teorier og metoder i eget kunstnerisk arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan arbeide selvstendig og kritisk
    • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv
    • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
    • har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
  • Anbefalte forkunnskaper

    For å lykkes i dette studiet anbefales det å ha innsikt i tekniske installasjoner i bygg samt kunnskap om drift av smarte bygg.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet innledes med det bachelorforberedende prosjektet Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid). I prosjektet fokuseres det på ulike kunstneriske og teoretiske tilnærminger innen kunst og formidling, knyttet opp til kunstneriske manifest.

    Arbeidet med bacheloroppgaven vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid gjennom prosessorientert skriving og undersøkende teoretisk og kunstnerisk arbeid. Undervisning gis i form av fortløpende veiledningsseminar med opponering. Studenten har selv ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

  • Læringsutbytte

    For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: Prosjekt Kunstnerisk manifest (individuelt- og gruppearbeid - bachelorforberedende):

    • Et kunstnerisk manifest (gruppearbeid)
    • Et kunstnerisk verk (individuelt arbeid)
    • En utstilling (gruppearbeid)

    Bachelorprosjektet:

    • Innlevering av tre skriftlige prosjektskisser med fremdriftsplan
    • Presentasjon av prosjektet muntlig og visuelt på tre veiledningsseminar for medstudenter og veilederne, samt et individuelt teoretisk veiledningsseminar

    Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

    Obligatorisk oppmøte

    Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisningen. For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke overstige 20%.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bacheloroppgaven består av følgende deler, som vurderes samlet til én endelig helhetlig karakter:

    • Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10%)
    • En akademisk tekst på 5800 ord (+/-10%)

    Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Eksamensresultatet kan påklages.

    Bacheloroppgaven kan utføres individuelt eller i gruppe. Ved gruppeeksamen ganges bacheloroppgavens omfang med antall medlemmer i gruppen og gruppens medlemmer får samme karakter. Dersom det velges å arbeide i gruppe, må dette fremlegges allerede til første veiledningsseminar.

    Gyldig fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A-F

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamen skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Vurderingsuttrykk

    Kamilla Freyr

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Vidar Luth-Hansen