EPN-V2

ITBRO6100 Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner (ITB) -rollen Emneplan

Engelsk emnenavn
Integrated Technical Building Installation role
Studieprogram
Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner (ITB) -rollen
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

ITB står for Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner, og er en betegnelse på teknikk som knytter funksjoner mellom systemer sammen for å lage bedre styring, overvåking eller nye fellesfunksjoner i et teknisk anlegg. Dvs det er en tverrfaglig prosessledelse som fasiliteter prosessene for design, planlegging, anskaffelse, installering, test, dokumentasjon og idriftsetting av integrerte tekniske bygningsinstallasjoner.

Det er laget en norsk standard for ITB som er NS3935. Denne utdanningen vil gi næringslivet kompetanse til å levere bærekraftige bygg og tekniske installasjoner, med gode brukerkvaliteter, og som bidrar til å nå nasjonale klima- og miljømål. Studiet vil også gå inn i hvordan man sikrer sosial og bærekraft i bygging og drift av bygg og installasjoner i smarte byer hvor velferdsteknologi er en naturlig del av installasjonene. Utdanningen vil også gi studentene kunnskap om samspillet mellom ITB og krav til testing, idriftsetting og prøvedrift av tekniske bygningsinstallasjoner (NS5450).

Anbefalte forkunnskaper

Grades are awarded on the basis of pass or fail.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om byggeprosesser og ITB-koordinatorens rolle i de ulike fasene i byggeprosessene, inkludert kravspesifikasjon, tverrfaglig merkesystemer, bygningstabellen, funksjonstesting, overlevering og drift
  • har god systemforståelse for bygningens tekniske systemer og tilhørende funksjonsprinsipper
  • har kunnskap om relevante standarder til styring, regulering og overvåkning av tekniske installasjoner og prosesser i bygninger (Norsk Standard, Breeam, Smart Readness Indicator (SRI) og EU’s taksonomi)
  • kjenner til systemarkitektur og de ulike nivåene i byggautomasjon, eksempelvis BUS-systemer, kommunikasjonsprotokoller, sensorikk og Internet of Things (IoT)
  • kjenner til maskinlæring og kunstig intelligens knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
  • har kunnskap om BA2015, systematisk ferdigstillelse og krav til funksjonaliteten av bygg, samspill med tekniske funksjonaliteter, kjennskap til kravene, tverrfaglighet, integrasjon av systemer
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet
  • kan anvende prosessledelse knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
  • kan reflektere rundt integrerte tekniske bygningsinstallasjoners grensesnitt, men også problemstillinger knyttet til entrepriseformer
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan koordinere og prosessveilede tverrfaglige team i kompliserte byggeprosjekter
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til ITB-rollen og overtakelse av tekniske anlegg i bygg

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre ITB-rollen
  • kan planlegge til bærekraftig næringslivsomstilling knyttet til ITB-rollen
  • kan reflektere over ITB-koordinatorrollen og dens relevans for samfunn og bærekraft
  • kjenner til nytenkning, kreativitet og innovasjonsprosesser knyttet til ITB-rollen

Arbeids- og undervisningsformer

This course is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology. The course takes a critical perspective of key methodological traditions in qualitative research, focusing particularly on phenomenology, hermeneutics, and discourse analysis. Topics covered include research design, research interviews and different forms of interviewing methods, and observation as a research method. Emphasis is placed on the application of advanced strategies for analysing complex data material within the respective research traditions.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Admission to the PhD programme.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Vurdering og eksamen

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The PhD candidate:

  • is at the forefront of knowledge in selected qualitative research designs and their theoretical basis, and related methodological considerations
  • has in-depth knowledge and understanding of interviews and observation as methodological research tools in the phenomenological, hermeneutic, and discourse-analytic research traditions
  • can evaluate the usefulness of different forms of analysis, interpretation, and documentation within the relevant traditions

Skills

The PhD candidate can:

  • plan a health science research project with relevant qualitative designs and methods
  • analyse, interpret, and disseminate the results of qualitative research
  • address complex scientific issues and challenge established knowledge and practice in qualitative methodology

General competence

The PhD candidate can:

  • argue in favour of particular qualitative approaches based on scientific theory
  • identify relevant ethical issues and conduct research based on qualitative methodology with professional integrity
  • participate in discussions on qualitative methodology

Hjelpemidler ved eksamen

Work and teaching methods consist of lectures, seminars, self-study, practical exercises in pilot interviews, and analysis of authentic interviews and observation notes. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.

Vurderingsuttrykk

None

Sensorordning

Individual home examination based on specific questions. To be submitted no more than 2 weeks after the end of the course. Answer papers must consist of up to 3,500 words.

Emneansvarlig

All